Hospitacje instytucji oświatowych 11-HIO-12-n
Treści programowe dla przedmiotu:
Obserwacja i jej typy.
Rodzaje hospitacji.
Warunki poprawnej realizacji przebiegu hospitacji.
Arkusz obserwacji jako narzędzie gromadzenia danych.
Udział w targach edukacyjnych.
Udział w hospitacji placówek oświatowych różnego typu.
Praktyczne stosowanie arkusza obserwacji.
Budowanie wniosków z udziału w hospitacji wybranych instytucji oświatowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
Zna typy obserwacji i potrafi dopasować je do potrzeb w odniesieniu do instytucji oświatowej;
Potrafi poprawnie skonstruować arkusz obserwacji zajęć różnego typu;
Umie przeprowadzić hospitację zajęć w placówce oświatowej stosownie do jej specyfiki;
Potrafi dokonywać analizy przeprowadzonej hospitacji oraz formułować na jej podstawie właściwe wnioski;
Potrafi projektować propozycje na rzecz podnoszenia jakości pracy hospitowanej placówki oświatowej.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Projekt;
Raport;
Prezentacja i omówienie przygotowanego arkusza obserwacji oraz efektów przeprowadzonych hospitacji.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne rozumienie problematyki zajęć z umiejętnością generowania indywidualnych oryginalnych rozwiązań;
dobry plus (+db; 4,5): pełne rozumienie problematyki zajęć;
dobry (db; 4,0): rozumienie zasadniczych zagadnień z zakresu problematyki zajęć;
dostateczny plus (+dst; 3,5): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć;
dostateczny (dst; 3,0): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć z licznymi błędami;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w zakresie hospitacji instytucji oświatowych.
Literatura
Gawroński K. (red.), Szkoła a organ prowadzący, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2008;
Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2001;
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa 2006;
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004;
Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa 2002;
Pilch T., Bamann T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „ŻAK”, Warszawa 2001;
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, GWP, Gdańsk 2010;
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: