Gimnastyka kompensacyjno-korekcyjna - teoria i metodyka 11-GKK-11-s
Definicje i pojęcia związane z wadami postawy u dzieci i młodzieży. Epidemiologia oraz przyczyny wad postawy.
Podstawowe założenia metodyczne zajęć ruchowych kompensacyjno-korekcyjnych, toki lekcyjne dla najpopularniejszych wad postawy, metody organizacji zajęć w powiązaniu z etapami rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Rodzaje konspektów oraz osnów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, organizacja miejsca pracy nauczyciela prowadzącego wspomniane zajęcia, zasady dydaktyczno- wychowawcze stosowane w procesie korekcyjnym.
Doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (wzbogacanie zasobu ćwiczeń, gier i zabaw korekcyjnych, wykorzystanie narzędzi, przyborów i przyrządów).
Konstruowanie i prowadzenie zajęć korygujących wady postawy u dzieci i młodzieży.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podaje charakterystykę podstawowych rodzajów wad postawy, zna ich przyczyny oraz wpływ na zdrowie i rozwój dzieci i młodzieży.
Charakteryzuje główne założenia metodyki zajęć kompensacyjno-korekcyjnych, stosuje różne formy, metody, techniki oraz narzędzia dydaktyczne w ich przygotowaniu.
Potrafi skonstruować scenariusz zajęć ruchowych dla konkretnej wady postawy w różnych grupach wiekowych dzieci i młodzieży.
Posiada umiejętności do prawidłowego i bezpiecznego przygotowania, przeprowadzenia oraz zakończenia zajęć ruchowych o charakterze kompensacyjno-korekcyjnym.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny, projekt.
bardzo dobry (bdb; 5,0);
dobry plus (+db; 4,5);
dobry (db; 4,0);
dostateczny plus (+dst; 3,5);
dostateczny (dst; 3,0);
niedostateczny (ndst; 2,0).
Literatura
- Sławomir Owczarek Atlas ćwiczeń korekcyjnych. WSiP, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty);
- Sławomir Owczarek, Marian Bondarowicz Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. WSiP, Warszawa 2003 (wybrane fragmenty);
- Jerzy Kołodziej, Krzysztof Kołodziej, Irena Momola Postawa ciała, jej wady i korekcja. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2004 (wybrane fragmenty);
- Ewa Zeyland – Malawka Ćwiczenia korekcyjne. Wyd. AWFiS Gdańsk 2009 (wybrane fragmenty);
Literatura niezbędna do zajęć zostanie udostępniona przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: