Dydaktyka przedmiotowa - blok przedmiotów humanistycznych 11-G16-p
- Dominanty kształcenia humanistycznego na wszystkich etapach kształcenia w świetle dokumentów oświatowych.
- Kompetencje nauczyciela humanisty. Zasady kształcenia humanistycznego.
- Cele czytania, techniki czytania, rodzaje czytania. Wyróżniki literatury dla dzieci i młodzieży. Bariery w odbiorze tekstów. Lektura w podstawie programowej. Motywowanie do lektury.
- Koncepcje i sposoby kształtowania sprawności językowych i komunikacyjnych ucznia na różnych etapach nauczania.Błąd językowy.
- Umiejętności tekstotwórcze uczniów na różnych etapach kształcenia (formy wypowiedzi pisemnych, twórcze pisanie. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności (w tym egzaminy zewnętrzne), rola oceny szkolnej i jej komunikowanie, kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych.
- Opis lekcji. Konspekt, scenariusz, projekt. Projektowanie ćwiczeń.
- Poszukiwanie i stosowanie kontekstów podczas pracy z tekstem kultury (posługiwanie się wiedzą historycznoliteracką, korespondencją sztuk, biografią i filozofią).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Omawia treść podstawowych dokumentów oświatowych i wykorzystuje je w praktyce, posługuje się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej.
2.Wyjaśnia potrzebę rozwijania kompetencji czytelniczych, kulturowych i językowych dla kształtowania sfery wartości młodego człowieka; ocenia propozycje rozwiązań dydaktycznych.
3. Porównuje projekty lekcji uwzględniające pracę z tekstem kultury, świadomie wykorzystuje różne metody analizy i interpretacji; ustala odpowiedzi na pytania: po co uczyć? czego uczyć? jak uczyć? jak oceniać? w zakresie przedmiotów humanistycznych.
4. Zna i właściwie stosuje podstawową terminologię z zakresu poprawności językowej i kultury języka. Dostrzega różnice pomiędzy modelem teoretycznym a praktyką szkolną kształcenia językowego; dokonuje poprawy i redaguje recenzję pracy pisemnej ucznia.
5.Proponuje ćwiczenia do cyklu lekcji zgrupowanego wokół jednego motywu (zagadnienia), uwzględnia różne teksty kultury oraz poziom rozwoju ucznia.
6.Potrafi współpracować w zespole, planując i realizując wspólne projekty dydaktyczne.
7.Przygotowuje prezentację: (rozwijanie kompetencji kluczowych i kulturowych uczniów, integracja treści, wykorzystanie różnorodnych tekstów kultury).
8.Rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- pracy na zajęciach;
- pracy własnej w domu;
- opracowania prezentacji (zagadnienie dotyczące obszaru nauk humanistycznych zorientowanych na zastosowanie praktyczne w edukacji)
Literatura
Podstawa programowa www.men.gov.pl oraz dokumenty CKE, aktualne podręczniki.
Bortnowski Stanisław, Zdziwienia polonistyczne, czyli o sztuce na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2003.
Chrząstowska Bożena, Polonistyka czy humanistyka?, [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, red. Krzysztof Kruszewski, WSiP, Warszawa 2000.
Fisher Robert, Uczymy jak myśleć, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 1999.
Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, T.1, Poznań 2011.
Konteksty polonistycznej edukacji, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, S. Wysłouch, Poznań 1998.
Kultura – Język – Edukacja. Dialogi współczesności z tradycją, pod red.
B. Gromadzkiej, D. Mrozek, J. Kaniewskiego, Poznań 2008.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Uryga Zenon, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1996
Wybrane artykuły z czasopism, np.: „Edukacja i Dialog”, „Guliwer”, „Polonistyka” (Czy literatura dla dzieci jest kontrowersyjna?"Polonistyka" 2004 nr 2; O literaturze dla dzieci i świecie dorosłych "Polonistyka" 2006 nr 2).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: