Filozofia w pracy pedagoga 11-FPP-1PS-n
Wprowadzenie podstawowych pojęć filozoficznych, ukazanie linii rozwojowej nauk filozoficznych i rodzącego się związku z pedagogiką i innymi dyscyplinami
Przedstawienie działów filozofii (logika, teoria poznania, filozofia przyrody, filozofia człowieka, aksjologia, etyka, psychologia i socjologa).
Omówienie zagadnień dotyczących poznania ludzkiego (określenie rodzajów poznania; postacie świadomości; struktura aktu poznania; podział czynności poznawczych; rodzaje bezpośredniego poznania; typy rozumowań, uzasadnienie, stawianie pytań; potencjał poznawczy człowieka).
Omówienie roli znaków i języka (istota i rodzaje znaków; systemy znaków; język i jego rola w poznaniu).
Scharakteryzowanie natury poznania naukowego (poznanie naukowe a poznanie potoczne; określenie nauki; podział nauk; nauki dedukcyjne i nauki indukcyjne).
Omówienie przyczyn poszukiwań filozoficznych człowieka i wskazanie na teleologię, jako fundament pedagogiki
Scharakteryzowanie poznania filozoficznego oraz przedstawienie głównych koncepcji filozoficznych w ich historycznym rozwoju
Przedstawienie roli filozofii we współczesnych kierunkach pedagogiki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: miejsca filozofii w obszarze nauk o wychowaniu; związków filozofii z innymi dziedzinami wiedzy – przede wszystkim pedagogiką, ale również psychologią czy kulturoznawstwem, poznaje podstawowe pojęcia związane z filozofią i zjawiska z nimi związane.
Student posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem prac naukowych z zakresu filozofii
Student posiada umiejętność dyskutowania na tematy związane z dyscyplinami filozoficznymi zaangażowanymi w budowanie współczesnej pedagogiki, prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu filozofii.
Student buduje dłuższe wypowiedzi ustne w dyskusji na poruszane tematy
Student gromadzi i wykorzystuje informacje naukowe; systematyzuje wiedzę oraz umiejętnie wyciąga wnioski
Student przyswaja sobie bądź udoskonala posiadane sprawności poznawcze i wolitywne, niezbędne lub przydatne do uprawiania pedagogiki
Student zna metody rozumienia cudzych myśli, toku i siły argumentacji, metody analizy problemów i tekstów naukowych
Student potrafi współpracować w grupie
Student zapoznaje się z metodami zdobywania wiedzy, docierania do istoty analizowanych zagadnień, uświadamia sobie ukryte założenia
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne w trybie zdalnym
Kolokwium ustne w trybie zdalnym
Esej w postaci elektronicznej
Literatura
Zalecana literatura:
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, Kęty – Warszawa 2003
J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, Kraków 1992
J. M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu. Wprowadzenie do podstawowych pojęć filozoficznych, Komorów 2009
J.L. Brockington, Święta nić hinduizmu. Hinduizm w jego ciągłości i różnorodności, Warszawa 1990
E. Frauwallner, Historia filozofii indyjskiej, t. 1: Filozofia Wed i eposu; Budda i Dżina; Sankhja i klasyczny system jogi, Warszawa 1990
G. L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Warszawa 1982
K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 2004
A. Murzyn, Współczesna filozofia edukacji. Kluczowe kwestie, Kraków 2015
A. B. Stępień Wstęp do filozofii, Lublin 2007
A. E. Szołtysek, Filozofia pedagogiki. Podstawy edukacji; Teoria – Metodyka – Praktyka, Katowice 2003
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Wyd. Impuls, Kraków 2004.
Literatura pomocnicza:
K. Albert, O platońskim pojęciu filozofii, Warszawa 1991
K. Albert, Wprowadzenie do filozoficznej mistyki, Kęty 2002
J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, Warszawa 1996
M. Eliade, Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne, Kraków 1997
E. Gilson, Byt i istota, Warszawa 2006
W. K. C. Guthrie, Filozofowie greccy od Talesa do Arystotelesa, Kraków 1996
A. Krokiewicz, Studia orfickie, Warszawa 1947
L. Nelson, O sztuce filozofowania, Kraków 1994
J. Ortega y Gasset, Po co wracamy do filozofii, Warszawa 1992
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II: Platon i Arystoteles, Lublin 1996
S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000
P. Świercz, Jedność wielości: świat, człowiek, państwo w refleksji nurtu orficko-pitagorejskiego, Katowice 2008
A. Wierciński, Magia i religia. Szkice z antropologii religii, Kraków 2010
J.-P. Vernant, Źródła myśli greckiej, Gdańsk 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: