Etyka 11-ETY-11-s
Treści zajęć:
- podstawowe kategorie języka etycznego;
- przedmiot etyki filozoficznej i jej historia;
- pozostałe odmiany badania moralności (teologia, nauki szczegółowe);
- nurty myślenia etycznego;
- kryteria i typologie moralności;
- bioetyka i psychologia moralności;
- socjologia moralności - kulturowe zróżnicowanie roszczeń etycznych;
- deontologia pedagogiczna;
- typy relacji moralnych między uczestnikami zdarzeń edukacyjnych;
- moralne realia w praktykach edukacyjnych;
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
- dysponuje znajomością terminologii etyki i nauk o moralności;
- zna podstawowe stanowiska etyczne wraz z ich uzasadnieniami;
- potrafi wskazać aksjonormatywne podstawy etosu nauczyciela;
- potrafi krytycznie interpretować roszczenia moralne związane z typowymi sytuacjami edukacyjnymi;
- umie efektywnie czytać teksty pedagogiczne dla wydobywania z nich konotacji moralnych;
- potrafi sprawnie budować wypowiedzi na tematy moralne i dyskutować kwestie moralne.
Kryteria oceniania
Esej etyczny lub recenzja tekstu etycznego oceniany/a w skali od 5.0 do 2.0.
Literatura
‒ Homplewicz J. (1996). Etyka pedagogiczna
‒ MacIntyre, A. (2002). Krótka historia etyki
‒ Mariański, J. (2006). Socjologia moralności
‒ Meirieu, P. (2007). Moralne wybory nauczycieli
‒ Styczeń, T., Merecki J. (2007). ABC etyki
‒ Szewczyk, K. (1999). Wychować mądrego człowieka. Zarys etyki
pedagogicznej
‒ Środa, M. (2010). Etyka dla myślących
‒ Themerson, S. (1994). Katedra przyzwoitości
‒ Tischner, J. (2011). Myślenie według wartości
‒ Wojtyła, K. (1999). Elementarz etyczny
‒ Woleński, J., Hartman, J. (2009). Wiedza o etyce
‒ Zając, D. (2011). Etyka zawodowa nauczycieli
‒ Żylicz, P.O. (2010). Psychologia moralności
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: