Edukacja techniczna z metodyką 11-ETM-1WNS-s
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów / studentek z podstawowymi obszarami metodyki zajęć technicznych oraz kompetencji w zakresie przygotowania i prowadzenia zajęć. Wskazane zostaną sposoby wykorzystywania naturalnej aktywności dzieci do zabaw technicznych i manipulacyjnych w kształtowaniu manualnej sprawności ruchowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Organizować i prowadzić zajęcia z edukacji technicznej na poziomie zintegrowanej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Posiada wiedzę i umiejętność z zakresu projektowania procesu technologicznego z uwzględnieniem właściwości materiałów, doboru narzędzi i zasad bezpieczeństwa.
Posiada umiejętność cząstkowego i końcowego kontrolowania i oceny efektów pracy dziecka.
Potrafi samodzielnie projektować zadania z zakresu edukacji technicznej.
Posiada praktyczną umiejętność i osobiste doświadczenie w zakresie twórczego rozwiązywania zadań technicznych zdobyte w trakcie wykonywania ćwiczeń.
Rozumie rolę wiedzy i własnych doświadczeń praktycznych z zakresu techniki dla rozwoju nauczyciela i podejmuje własne działania w tym zakresie.
Posiada umiejętność pracy zespołowej przy planowaniu, organizowaniu i realizacji interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych i artystycznych.
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Kozielska M., "Edukacja techniczna w kontekście współczesnych koncepcji uczenia się i technologii informacyjnych", Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
Dąbrowski A.: Praca – technika w klasach I – III. Książka pomocnicza dla nauczyciela, WSiP, Warszawa 1986
Furmanek W.: Jutro edukacji technicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007
Kazberuk J.: Nauczanie pracy techniki w klasach I – III, WSiP Warszawa 1990
Kozielska M.: Edukacja techniczna w kontekście współczesnych koncepcji uczenia się i technologii informacyjnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012
Księga pomysłów, praca zbiorowa, Buchman Sp. z o.o., Warszawa 2010
Orłowski B.: Polska przygoda z techniką, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2009
Orłowski B.: Powszechna historia techniki, Oficyna Wydawnicza „Mówią Wieki”, Warszawa 2010
Walat W.: Modelowanie podręczników techniki – informatyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006
Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1994
Kręcisz D., Lewandowska B., Kulesza A.: „Zajęcia komputerowe”, WSiP Warszawa 2013
Lewandowska B., Kręcisz D,. „Wesoła Szkoła i Przyjaciele. Zajęcia Komputerowe”, WSiP, Warszawa 2014
Frątczak E., Frątczak J. i P. Zadania praktyczne z techniki, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Bydgoszcz 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: