Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną 11-ES-5SP-s
Seksualności człowieka na przykładzie wybranych modeli ze szczególnym uwzględnieniem seksualności osób z niepełnosprawnych.
Prawa osób niepełnosprawnych do przeżywania i wyrażania seksualności oraz edukacji seksualnej.
Biologiczne i psychospołeczne uwarunkowania aktywności seksualnej człowieka, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Norma i patologia w seksuologii.
Zagrożenia: pornografia, wykorzystanie seksualne w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną
Postawy społeczne wobec seksualności i edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych.
Postawy rodziców i osób znaczących wobec seksualności i edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych.
Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych w różnych typach placówek specjalnych – dobór treści i zagadnień zależnie od etapu rozwojowego, włączenie edukacji seksualnej w terapię zajęciową i czynności opiekuńcze. Projektowanie działań edukacyjnych dla uczniów z lekką, umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem podstawy programowej kształcenia ogólnego i specjalnego.
Opracowanie scenariusza zajęć /konspektu zajęć w zakresie edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną dla wybranej grupy odbiorców (uczniowie, rodzice).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
1. Opisać , wyjaśnić i zróżnicować proces rozwoju psychoseksualnego człowieka w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną.
Zna rangę w/w wiedzy w przygotowaniu odziaływań edukacyjnych.
2.Opisać , wyjaśnić funkcjonowanie seksualne człowieka pełnosprawnego oraz z niepełnosprawnością intelektualną w normie i patologii
3.Wymienia i objaśnia problemy (dylematy) osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin w zakresie zachowań seksualnych
4.Zna miejsce i znaczenie edukacji seksualnej w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym; potrafi wskazać korzyści i ograniczenia
5.Umie zaprojektować oddziaływania związane z edukacją seksualną z uwzględnieniem odbiorców swoich działań
6.Korzysta ze źródeł literaturowych oraz medialnych w celu analizy problemów związanych z edukacją seksualną osób z niepełno sprawnościami
Potrafi pracować w zespole, obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych.
7. Jest wrażliwy na kwestię edukowania w obszarze seksaulności, ze szczególnym uwzględnieniem rodzin, nauczycieli, opiekunów i osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne: test zbudowany z pytań zamkniętych i otwartych.
Przygotowanie prezentacji, referatów, charakterystyk, projektów (ustalenie z grupą na ćwiczeniach).
Znajomość literatury źródłowej,
Poprawność merytoryczna,
Umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
- Fornalik I., Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2011,
- Fornalik I., Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów. Warszawa 2011,
- Kijak R., Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009,
- Kijak R., Seksualność - niepełnosprawność – rzeczywistość, Warszawa 2013,
- Kościelska M., Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004
- Lausch K., Lausch, K. Wychowanie seksualne osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną – wybrane zagadnienia, (w:) Piszczek M. (red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część II, Warszawa 2002;
- Lew-Starowicz Z., Długołęcka A. (red.) Edukacja seksualna, Warszawa2006,
- Ostrowska A., (red.) O seksualności osób niepełnosprawnych. Warszawa 2007
- Fornalik I. Pewny start. O dojrzewaniu, Chłopcy. Pakiet. Warszawa 2017
- Fornalik I. Pewny start. O dojrzewaniu, Dziewczęta. Pakiet. Warszawa 2017
- Fornalik I. Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną. W poszukiwaniu właściwego modelu (w:) Lew-Starowicz Z., Waszyńska K. (red.) Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym. Teoria i rzeczywistość. Poznań 2012
- Mikrut A. O prawie osób z niepełnosprawnością intelektualną do przeżywania i wyrażania swojej seksualności. Między ideą, deklaracjami a rzeczywistością, „Niepełnosprawność", 2013, vol. 9, s. 57-71.
Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.) (2010) Podstawy seksuologii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rozdziały: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.10, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4., 5.5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: