Edukacja społeczna z edukacją zdrowotną 11-ES-2PPW-s
w ramach przedmiotu student poznaje podstawowe terminy używane w obszarze edukacji zdrowotnej, współczesne koncepcje zdrowia i ich praktyczne implikacje dla sposobu rozumienia i realizacji edukacji zdrowotnej;definicje, modele, cele, zadania, obszary tematyczne edukacji zdrowotnej; podstawę programową edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole oraz koncepcję edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności życiowych; zasady i normy etyczne w edukacji zdrowotnej, dylematy moralne i kontrowersje w realizacji treści edukacji zdrowotnej; analizuje stan zdrowia, styl życia, zachowania zdrowotne dzieci i ich rodziców w świetle badań, raportów i danych statystycznych; poznaje zasady zdrowego stylu życia - zachowania zdrowotne, prozdrowotne antyzdrowotne; poznaje oczekiwane kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji zdrowotnej, rozwija samoświadomość swoich kompetencji zdrowotnych oraz refleksyjność w zakresie osobistych postaw zdrowotnych oraz poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych współuczestników procesu edukacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
student zna podstawowe terminy i definicje pojęć z zakresu pedagogiki zdrowia, zna wybrane paradygmaty zdrowia i ich praktyczne implikacje dla sposobu rozumienia i realizacji edukacji zdrowotnej
zna definicje, modele, cele, zadania, obszary tematyczne edukacji zdrowotnej, zna podstawę programową edukacji zdrowotnej w przedszkolu i szkole oraz koncepcję edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności życiowych, rozumie znaczenie edukacji zdrowotnej w rozwijaniu zasobów zdrowotnych człowieka i profilaktyce chorób cywilizacyjnych
zna zasady i normy etyczne w edukacji zdrowotnej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne i kontrowersje zdrowotne
ma wiedzę na temat stanu zdrowia, stylu życia, zachowań zdrowotnych dzieci w świetle badań, raportów i danych statystycznych i potrafi ją wykorzystać do projektowania działalności pedagogicznej
zna zasady zdrowego stylu życia i zasady kształtowania zachowań i nawyków zdrowotnych. Rozumie znaczenie rozwoju poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne, innych ludzi i środowiska życia i pracy
Zna zakładane i rzeczywiste kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji zdrowotnej, ma gotowość do autorefleksji i rozwoju samoświadomości w zakresie wpływu osobistych zachowań i przekonań pro i antyzdrowotnych na swoje zdrowie i samopoczucie, ma świadomość związku między zdrowiem i samopoczuciem a efektywnością i skutecznością oddziaływań pedagogicznych. Ma świadomość współodpowiedzialności nauczyciela i ucznia za proces nauczania/uczenia się i gotowość do współpracy z rodzina uczniów w zakresie popularyzacji prozdrowotnego stylu życia
Kryteria oceniania
ocena końcowa jest średnia uzyskaną za aktywny udział w zajęciach (ustne wypowiedzi, komentarze, dyskusje) oraz wykonane i zaprezentowane prace pisemne wskazujące poziom opanowania wiedzy, znajomości tematyki zajęć i opracowywanych treści oraz umiejętności analizy tekstów, dokonywania uogólnień, wyciągania wniosków dotyczących problematyki ochrony i promocji zdrowia na podstawie literatury i osobistych doświadczeń, a także kompetencje społeczne w zakresie aktywnego współuczestnictwa w procesie realizacji zajęć, terminowe wykonywanie prac i ich poprawność merytoryczna i redakcyjna (zgodnie z zasadami określonymi w programie zajęć)
w tym:
ocena treści i formy prezentacji/ eseju/prezentacji/plakatu (do wyboru) na temat postaw prozdrowotnych, osobistych przekonań, zachowań zdrowotnych
Opracowanie raportu z badań na temat wybranych aspektów stylu życia dzieci i ich rodziców, społeczeństwa ( do wyboru)
przygotowanie i zaprezentowanie opracowań pisemnych lub prezentacji multimedialnych na wybrane tematy dotyczące przykładów wdrożeń programów psychoedukacyjnych, profilaktycznych, promujących zdrowie w szkołach i przedszkolach, różnych tematycznie i ważnych w kontekście zdrowia kampanii społecznych, dobrych wzorów w praktyce edukacji zdrowotnej w szkołach i przedszkolach, zwłaszcza o charakterze promującym zdrowie,
ocena doboru argumentów w dyskusjach na temat kontrowersji w zakresie edukacji zdrowotnej wskazujących znajomość zagadnień etycznych i świadomość dylematów stojących przed nauczycielem w realizacji wielu obszarów tematycznych w obszarze edukacji zdrowotnej oraz współodpowiedzialności nauczyciela za przebieg edukacji dziecka w możliwie najzdrowszych warunkach higienicznych, zwłaszcza pod względem ocgrony zdrowia psychicznego.
Literatura
podręcznik: Woynarowska, B. (2017). Edukacja zdrowotna. PWN (Rozdział IV, V i VI, część II i Aneks) (wybrane materiały stosownie do omawianych treści )
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: