Edukacja i rehabilitacja uczniów z zaburzeniami ruchu 11-ERUZR-11-n
Pojęcie niepełnosprawności ruchowej. Wybrane rodzaje niepełnosprawności ruchowej a możliwości realizacji obowiązku szkolnego
Specyfika funkcjonowania osoby z wrodzoną i nabytą niepełnosprawnością ruchową.
Psychologiczne, społeczne, emocjonalne i komunikacyjne problemy osób z niepełnosprawnością ruchową o charakterze wrodzonym i nabytym. Zróżnicowanie potrzeb i możliwości. Znaczenie edukacji w adaptacji społecznej uczniów z niepełnosprawnością ruchową
Formy kształcenia dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Obowiązujące przepisy, organizacja kształcenia; Kształcenie specjalne uczniów z niepełnosprawnością ruchową; nauczanie indywidualne.
Możliwości kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego dzieci z niepełnosprawnością ruchową.
Formy kształcenia, programy, i metody terapii.
Rehabilitacja szkolna i pozaszkolna uczniów z niepełnosprawnością ruchową. Rehabilitacja społeczna i pedagogiczna dziecka z niepełnosprawnością ruchową.
Podstawowej pojęcia. Rehabilitacja medyczna, psychologiczna, społeczna (terminologia, cele, zadania)
Podstawowe właściwości nowoczesnego systemu rehabilitacji
Poznanie metod i zasad pracy z uczniem z niepełnosprawnością ruchową na II i III etapie edukacyjnym w zależności od formy kształcenia
Oprzyrządowanie jako zasada nauczania i jej znaczenie w rehabilitacji medycznej, psychologicznej i społecznej
Społeczne postawy wobec osób z niepełnosprawnością ruchową. Stereotypy niepełnosprawności ruchowej. Uwarunkowania akceptacji działań integracyjnych i włączających w obszarze działań edukacyjnych i pozaedukacyjnych
Projektowanie działań wychowawczych nastawionych na pokonywanie trudności adaptacyjnych w sytuacji edukacji integracyjnej i inkluzyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju i funkcjonowania człowieka oraz jego nieprawidłowości w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz ich przemianach, a także zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych
posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych i rehabilitacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki specjalnej
ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu specjalnych i integracyjnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych
Kryteria oceniania
Ocena podsumowująca:
kolokwium sprawdzające stopień opanowania wiedzy
ocena formująca:
referat, sprawozdanie, projekt, analiza porównawcza, analiza treści, rozmowa, dyskusja
Kryteria oceniania:
- Kolokwium pisemne, zaliczające: 70% poprawnych odpowiedzi na minimalna ocenę pozytywną; 71%-75% - ocena dostateczna, 76%-80% - ocena dostateczna plus, 81%-86% - ocena dobra, 87%-94% - ocena dobra plus, 95%-100% - ocena bardzo dobra
Kolokwium pisemne: test zbudowany z 50% pytań zamkniętych i 50% otwartych. Pytania zamknięte oceniane 0-1pkt., otwarte 0-2 pkt.
- Przygotowanie prezentacji, referatów, charakterystyk, projektów:
Znajomość literatury źródłowej,
Poprawność merytoryczna,
Umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań
Literatura
Arusztowicz B., Jak pomóc dziecku z dysfunkcją narządu ruchu, Impuls, Kraków 2001
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.: Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Impuls, Kraków, 2008
Góralczyk E.: Choroba dziecka w twoim życiu. O dzieciach ciężko i przewlekle chorych i ich rodzicach. CMPPP. Warszawa, 1996
Maciarz A. : Dziecko długotrwale chore : poradnik opiekuńczo-wychowawczy. Zielona Góra : "Verbum" , 1996
Maciarz A. : Pedagogika lecznicza i jej przemiany : wybrane problemy. - Warszawa : Wydaw. Akademickie "Żak", 2001
Maciarz A. : Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych . - Kraków : "Impuls", 2001
Michałowicz R. Mózgowe porażenie dziecięce, PZWL, Warszawa 2001
Nowicka A. : Przystosowanie społeczne dzieci długotrwale chorych w szkole ogólnodostępnej // W : Problemy integracji społecznej osób niepełnosprawnych i niedostosowanych / red. nauk. Marek Heine. - Zielona Góra : Wydaw. Szkoły Nauk Humanist. i Społ. Uniw. Zielonogórskiego, 2001
Bogdanowicz M. "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziec", WSiP, Warszawa 1996.
Sherborne W. "Ruch rozwijający dla dzieci" Warszawa 1997, PWN.
Snochowska M. "Metoda Weroniki Sherborne w edukacji wczesnoszkolnej", "Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne" nr 4, 1996
Ossowski R. Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Wydawnictwo WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: