Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w krajach Unii Europejskiej 11-EPUE-11-s
- Wiadomości wstępne na temat priorytetów w zakresie polityki oświatowej UE dotyczącej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
- Edukacja przedszkolna w krajach UE: rola i cele edukacji przedszkolnej, rodzaje opieki i nadzoru, decyzje i debaty na temat przejścia z przedszkola do szkoły podstawowej.
- Edukacja wczesnoszkolna w krajach UE: programy i treści kształcenia, ewaluacja, promowanie, certyfikacja, organizacja i kadra pedagogiczna, decyzje i debaty na temat przejścia do szkolnictwa średniego.
- Zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych w zakresie dostępu do edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w krajach UE.
- Specyficzne, odmienne, innowacyjne rozwiązania w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w krajach UE.
- Zjawisko drugoroczności w kształceniu obowiązkowym w UE: regulacje prawne i statystyki
- Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów: obecna sytuacja i działania podejmowane w UE
- Integracja dzieci-imigrantów w szkołach w UE
- Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych- specjalne rozwiązania stosowane w szkołach w UE
- Zintegrowane kształcenie przedmiotowo- językowe w szkołach w Europie
- Prezentacja i analiza indywidualnych prezentacji Power Point poświęconych systemowi edukacji w wybranym kraju członkowskim UE
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- objaśnić cele i zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w krajach UE
- wymienić założenia oraz treści wychowania i kształcenia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w poszczególnych krajach UE, rozumie je
- objaśnić powody różnic społecznych i kulturowych w zakresie dostępu do edukacji przedszkolnej i szkolnej w krajach UE
- wyszukać różnice i podobieństwa w systemach kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnych w krajach UE
- korzystać ze źródeł literaturowych i stron internetowych
- pracować w zespole, obiektywnie oceniać wkład pracy własnej i innych w opracowywanie zagadnień do realizacji grupowej
- aktywnie i kreatywnie podchodzi do przygotowania prezentacji Power Point dotyczącej systemu edukacji w wybranym kraju członkowskim.
Kryteria oceniania
Ocena formująca i podsumowująca (Dyskusja uczestnicząca, wybrane metody pracy z grupą, praca w małych podgrupach, pogadanka i wykład, prezentacja własna studenta)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Komisja Europejska, Eurydice, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009, dostępna na stronie internetowej http://www.eurydice.org.pl/sites/eurydice.org.pl/files/ECEC_PL.pdf.
2. A. Nowicka, Przedszkolaki w Unii Europejskiej, Dyrektor Szkoły, 2004, nr 7 - 8, s. 16 – 17.
3. J. Stecz, W poszukiwaniu różnych rozwiązań przedszkolnej edukacji, Wychowanie w Przedszkolu, 2008, nr 8, s. 18 - 22.
4. G. Kowalska, Przedszkola w Unii Europejskiej, Wychowanie w Przedszkolu, 2005, nr 2, s. 91 - 95
5. A. Kienig, Koncepcje programowe w wybranych krajach Unii Europejskiej, Wychowanie w Przedszkolu, 2005, nr 8, s. 452 – 459.
6. A. Kopik, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w krajach Unii Europejskiej, Nauczyciel i Szkoła, 2004, nr 3/4, s. 20 – 36.
7. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk (red.), Edukacja małego dziecka: refleksje, problemy, doświadczenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.
8. M. Stawiak- Ososińska, Edukacja dzieci sześcioletnich w wybranych krajach Europy, (w:) J. Karczewska, M. Kwaśniewska (red.), Dziecko sześcioletnie w szkole, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2009, s. 14 - 27.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: