Edukacja, profilaktyka i terapia w pracy nauczyciela dziecka z zaburzeniami uczenia się 11-EPT-3EDNI-s
Uczenie się – pojęcia, definicje, konteksty;
Zaburzenia i trudności w uczeniu się. Wyjaśnienie podstawowych terminów- teoretyczne konteksty specyficznych trudności w nauce; etiologia, kryteria diagnostyczne, objawy specyficznych trudności w nauce;
Podstawy diagnozy psychopedagogicznej (założenia i cele procesu diagnostycznego, techniki diagnostyczne); diagnoza środowiska rodzinnego, sytuacji szkolnej ucznia, diagnoza zaburzeń rozwoju psychoruchowego i łączonych zaburzeń rozwojowo-sensorycznych;
Zasady i metody pracy z uczniem z zaburzeniami uczenia się;
Arkusz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, karta indywidualnych potrzeb ucznia z zaburzeniami uczenia się;
Projektowanie zajęć specjalistycznych dla uczniów z zaburzeniami uczenia się, tok szczegółowy zajęć, formy i zakres dostosowań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat aktualnych wyników badań na temat procesów uczenia się w kontekście współczesnych trendów w edukacji;
Posiada wiedzę na temat potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami w uczeniu się;
Potrafi zdiagnozować dysharmonie rozwojowe i specyficzne trudności w uczeniu się w kontekście sytuacji życiowej i szkolnej ucznia;
Zna zasady i metody pracy z uczniem z zaburzeniami uczenia się. Potrafi wskazać najbardziej efektywne zajęcia wyrównujące, kompensujące, korygujące zaburzenia;
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia specjalistyczne, wykorzystać adekwatne do potrzeb i możliwości ucznia pomoce dydaktyczne;
Potrafi elastycznie zmodyfikować i wdrożyć alternatywne programy wspierające rozwój ucznia z zaburzeniami.
Kryteria oceniania
Projekt i egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Bandurska M. (red.) (2019). Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów, Forum, Poznań, ss. 45-82, ss. 131-136.
Dąbrowska-Jabłońska, I. red.(2008). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Impuls, Kraków.
Fernandez A., Goldberg E., Michelon P. (2015). Fitness mózgu, PWN, Warszawa
Gładyszewska-Cylulko J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga, Impuls, Kraków, rozdział III, IV, ss. 53-125.
Harari Y.N. (2018) 21 lekcji na XXI, Wydawnictwo Literackie, Kraków, rozdział 19, ss.331-342.
Kotarski R. (2017) Włam się do mózgu, Altenberg, Warszawa.
Krauze-Sikorska H., Śmietańska J., Jaskulska S., Czech-Włodarczyk C., Marciniak M. (2020). Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole [w:] Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (red.) H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 245-264.
Malinowska J., Neckar-Ilnicka T. (red.), (2015) Uczenie się dzieci. Myślenie i działanie, EPIDEIXIS, Kraków.
Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014) Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Difin, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: