Edukacja przyrodniczo-społeczna z metodyką 11-EPS-11-s
Treści kształcenia
- Teoretyczne założenia edukacji przyrodniczej najmłodszych.
- Edukacja przyrodnicza w kontekście edukacji zintegrowanej.
- Przyroda jako tło i element życia oraz przedmiot zainteresowań dziecka.
- Model kształcenia przyrodniczego dzieci w aspekcie konstruktywistycznej teorii wiedzy i poznawania.
- Etapy wprowadzania dzieci w świat przyrody, nauki i wychowania środowiskowego.
- Metody rozwijające kompetencje społeczne i przyrodoznawcze dzieci.
- Rozwijanie postaw proekologicznych najmłodszych uczniów.
- Naturalny kontekst nauczania przyrody dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- Kluczowe umiejętności nauczyciela organizującego aktywność przyrodoznawczą dzieci.
- Zagadnienia przyrodnicze jako punkt wyjścia do konstruowania zintegrowanych projektów edukacyjnych.
- Różnorodność materiałów w świecie – badanie właściwości i klasyfikacja materiałów.
- Życie i jego przejawy w otoczeniu dziecka.
- Wprowadzanie dzieci w procedury naukowego poznawania świata przyrody. Podstawowe procesy fizyczne.
- Współczesne środowisko życia człowieka w kontekście zagrożeń. Ekologia jako alarm dla moralnej postawy człowieka.
- Konstruowanie zintegrowanych projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje przyrodoznawcze dzieci.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
1. wyjaśnia miejsce i znaczenie edukacji przyrodoznawczej, jako podstawowego filaru edukacji zintegrowanej najmłodszych uczniów
2. opisuje główne etapy konstruktywistycznego modelu nauczania przyrody najmłodszych uczniów i zastosuje go w projektowaniu zajęć
3. opisuje podstawowe domeny edukacji społecznej i przyrodniczej (edukacja o środowisku, dla środowiska i poprzez środowisko) oraz tworzy scenariusz wycieczki dydaktycznej dla dzieci oraz przeprowadza w czynnej formie jego wybrany fragment
4. stosuje podstawowe zasady planowania, organizowania i ewaluowania edukacji społecznej i przyrodniczej najmłodszych w tworzeniu zintegrowanych projektów zajęć dla dzieci
5. stosuje podstawowe procedury badawcze w sytuacjach edukacyjnych (obserwacja, pomiar i eksperyment)
6. tworzy zintegrowany scenariusz zajęć tygodniowych dla dzieci ze szczególnym naciskiem na rozwijanie ich umiejętności badawczych
7. prezentuje w formie microteachingu zajęcia przyrodoznawcze dzieci z uwzględnieniem aktywizujących strategii kształcenia najmłodszych
8. napisze i zaprezentuje grupowe storyline wybranego ekosystemu
9. wykazuje troskę o naturalne środowisko rozwoju człowieka w mikro i makro skali
10. charakteryzuje podstawowe mechanizmy rozwoju postaw proekologicznych dzieci
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. egzamin
2. projekt
3. prezentacja multimedialna
4. zadanie praktyczne (obserwacja wykonawstwa)
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
- Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls (str. 233-246)
- Michalak R., Parczewska T. (2019) (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. Lublin, Wyd. Naukowe UMCS
- Kruszwicka A., Bałachowicz J. i Klichowska A. (2020) Jak dziecko poznaje przyrodę? https://hdl.handle.net/10593/25563
- Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Poradnik. http://ebis.ibe.edu.pl/docs/ebis-poradnik-2016.pdf
- Materiały dla nauczycieli szkół ćwiczeń - przedmioty przyrodnicze. https://www.ore.edu.pl/2018/02/materialy-dla-nauczycieli-szkol-cwiczen-przedmioty-przyrodnicze/
- Jarzyńska I. Uwarunkowania edukacji przyrodniczej uczniów w klasach I–III szkoły podstawowej http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/4456/6.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: