Edukacja przyrodnicza z ekologią 11-EP-2PPW-n
Treści:
1. Człowiek wobec otoczenia przyrodniczego. Paradygmaty w rozwoju stosunków człowieka ze środowiskiem (naturalizm, ekspansywizm). Antropocentryzm, biocentryzm i holocentryzm jako główne postawy etyczne człowieka wobec przyrody.
2. Degradacja środowiska przyrodniczego i zmiana klimatu: przyczyny, skutki i sposoby przeciwdziałania. Antropocen – ostatnia epoka na Ziemi?
3. Środowisko jako system przyrodniczy, społeczny, kulturowy. Antropogeniczne źródła kryzysu ekologicznego. Pozytywne i negatywne skutki działalności człowieka dla środowiska przyrodniczego.
4. Zrównoważony rozwój jako odpowiedź na kryzys ekologiczny i cel edukacji ekologicznej.
5. Edukacja ekologiczna a wychowanie ekologiczne. Ewolucja celów i treści edukacji ekologicznej/ wychowania ekologicznego.
6. Formalna i nieformalna edukacja przyrodnicza i ekologiczna: strategiczne dokumenty i instytucje.
7. Cele i treści edukacji przyrodniczej i ekologicznej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
8. Znaczenie umiejętności badawczych dziecka w poznawaniu i rozumieniu przyrody.
9. Edukacja o środowisku, poprzez środowisko i dla środowiska. Znaczenie szkolnych ogrodów i wycieczek dla efektywnej edukacji przyrodniczej dziecka. Leśne przedszkola jako alternatywa dla tradycyjnej edukacji przyrodniczej i ekologicznej dziecka.
10. Uwarunkowania zachowań ekologicznych dzieci i dorosłych.
11. Rola pedagoga w kształtowaniu postaw i zachowań dziecka wobec środowiska przyrodniczego.
12. Aktywizm ekologiczny i działania wspólnotowe dzieci, młodzieży i dorosłych na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po skończeniu kursu student/ ka:
1) dysponuje podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu przyrody i ekologii;
2) zna cele edukacji przyrodniczej i ekologicznej oraz treści programowe i zalecane metody pracy z dzieckiem na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego;
3) zna strategiczne dokumenty i instytucje realizujące edukację formalną i nieformalną w zakresie przyrody i ekologii dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
4) charakteryzuje się wysokim poziomem świadomości ekologicznej, wyrażającym się w postawie i działaniu;
5) potrafi podejmować działania dydaktyczne i wychowawcze rozwijające proekologiczną postawę i poczucie sprawstwa w działaniach proekologicznych;
6) rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i aktualizacji wiedzy w zakresie edukacji przyrodniczej i ekologicznej;
7) holistycznie postrzega świat przyrodniczy, wzajemne powiązania elementów ożywionych i nieożywionych, z uwzględnieniem miejsca i roli człowieka w systemie;
8) angażuje się w działania proekologiczne i na rzecz środowiska naturalnego; promuje szacunek do życia we wszelkich jego przejawach.
Kryteria oceniania
3 filary oceniania:
1) seria quizów sprawdzających wiedzę przyrodnicza i ekologiczną
2) aktywność - obecność na zajęciach, zabieranie głosu na zajęciach, aktywność na platformie e-learningowej
3) indywidualny projekt badawczo-wdrożeniowy o tematyce ekologicznej.
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0).
Literatura
1. Gola B. (2018) Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. Rozdziały II: Wyzwania ekologiczne jako obszar myślenia i działania (str. 125-198) oraz IV: Etyka środowiskowa w edukacji formalnej na I etapie edukacyjnym – edukacja wczesnoszkolna (str. 249-270).
2. Schweitzer A. (1974) Życie. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa. Esej: „Stosunek człowieka do stworzenia”, str 51-55
3. Albińska E. (2005) Pedagogika ekologiczna. W: Pilch T. (red.) (2005) Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Tom IV, str. 129-135
4. Budniak A. (2017) Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls
5. Podręczniki szkolne rekomendowane przez MEN: https://naszelementarz.men.gov.pl/
6. Terlecka M. K. (red.) (2014), Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy, Wydawnictwo Armagraf, Krosno; link: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6216/Edukacja_ekologiczna.pdf?sequence=1
7. Parczewska T, Michalak R., 2019, (Nie) obecność outdoor education w kształceniu szkolnym. UMCS, Lublin
8. Parczewska T. (2009) Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, UMCS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: