Emisja głosu 11-EMI-11-n
1. Technika poprawnej emisji głosu (fonacja, oddech, rezonans dykcja i artykulacja) - repetytorium.
2. Anatomia i fizjologia narządu głosu, słuchu i mowy - repetytorium.
3. Normy językowe.
4. Wystąpienia publiczne:
-mowa niewerbalna (dress code, mowa ciała – mimika, gestykulacja),
-mowa paraerbalna (brzmienie i wysokość głosu, intonacja mowy),
-mowa werbalna (dobór słów a audytoeium, budowa zdania).
5. Zasady wystąpienia publicznego według Kwintyliana (inventio dispositio, elocutio, memoria, pronuntiatio).
6. Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu i słuchu.
7. Higiena narządu głosu i słuchu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
-ma podstawowa wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu,
-posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu, słuchu i mowy,
-dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia oraz zna najczęstsze błędy oddechowe,
-zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji oraz najczęstsze błędy fonacyjne, a także zna podstawowe zagadnienia związane z kształceniem głosu dziecka,
-zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek oraz najczęstsze błędy artykulacyjne,
-pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji,
-zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny; umie przygotować oraz zarówno czytać jak i wygłaszać wystąpienie publiczne przed audytorium, także własne,
-posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i słuchu,
-zna podstawowe zasady higieny narządu głosu i słuchu oraz techniki relaksacji i koncentracji.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: przygotowanie i prezentacja wystąpienia publicznego.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza
Literatura
B. Wieczorkiewicz , Sztuka mówienia
M. Kotlarczyk , Podstawy sztuki żywego słowa
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie
B. Toczyska , Elementarne ćwiczenia z dykcji
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie
S. Prygoń, Mówię, czytam, wygłaszam
A.J.Rzędowscy, Mówca doskonały
A. Kozdęba, Wystąpienia publiczne dla nieśmiałych
Kwintylian – Kształcenie mówcy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: