Emisja głosu 11-EMG-11-n
Opis treści kształcenia:
• Głos jako narzędzie pracy nauczyciela
• Anatomia i fizjologia narządu głosu
• Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia
• Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio
• Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji
• Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji
• Interpretacja tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim
• Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu
• Higiena narządu głosu i słuchu
Po zakończeniu cyklu zajęć student powinien:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat prawidłowej emisji głosu;
- znać budowę układu oddechowego i proces powstawania głosu;
- zauważać związki pomiędzy oddechem a jakością głosu;
- znać podstawy poprawnej polszczyzny i kultury żywego słowa;
- znać podstawowe techniki relaksacyjne jako metody radzenia sobie ze stresem;
- rozumieć konieczność pracy nad głosem, doskonalenia modulacji, barwy i rezonansu w celu wzmocnienia jakości głosu, a także doskonalenia artykulacji i poprawnego frazowania tekstu;
- posiadać umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem;
- starać się operować głosem w sposób elastyczny, dostosowany do miejsca i warunków akustycznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma podstawową wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu
- posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu
- dostrzega związek pomiędzy oddychaniem a procesem mówienia
- zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji
- zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek
- pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji
- zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny
- posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu
- zna podstawowe zasady higieny narządu głosu i słuchu oraz techniki relaksacyjne
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 – niezadowalająca wiedza
Literatura
5. Zalecana literatura:
M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa; Lublin 2012
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu; Kraków 2014
B. Toczyska , Elementarne ćwiczenia z dykcji, Gdańsk 2013
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2015
A. Łastik, Poznaj swój głos; Warszawa 2009
Cieciersk-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Emisja głosu nauczyciela, red.M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006
Rzędowscy A., J., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Wydawnictwo: OnePress , 2018
Strony www:
Easyvioce.pl
https://easyvoice.pl/
Inspiracje muzyczne do podręcznika Nasza szkoła klasa 1, klasa 2 i klasa 3
https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/
https://emisjaglosudlanauczycieli.pl/
Myszka A., Emisja głosu w kształceniu nauczycieli, Głos – język – komunikacja, tom 5 (dostęp: 14 września 2020 r.)
https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: