Edukacja matematyczna z metodyką 11-EMA-11-s
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
potrafi scharakteryzować psychopedagogiczne podstawy kształtowania pojęć matematycznych dzieci
potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia matematyczne takie jak: pojęcie liczby naturalnej w wszystkich aspektach, pojęcie działania arytmetycznego, pojęcia związane z orientacją przestrzenną, pojęcia geometryczne, pojęcia związane z mierzeniem i inne
potrafi scharakteryzować główne metody, zasady i formy pracy z dziećmi sprzyjające kształtowaniu kompetencji matematycznych oraz dostosowane do poziomu i umiejętności logiczno-matematycznych dzieci biorących udział w zajęciach
potrafi dokonać oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych w zakresie edukacji matematycznej
zna i rozumie programy kształtowania pojęć matematycznych w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w klasach 1-3 szkoły podstawowej
potrafi zaprojektować ciąg sytuacji edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu umiejętności matematycznych
potrafi zorganizować zajęcia oparte na sytuacjach życia codziennego w celu aplikacji zdobytych przez dziecko umiejętności matematycznych
potrafi wskazać wpływ edukacji matematycznej na rozwój osobowości dziecka i jego dalszej kariery szkolnej
jest gotów stosować zdobytą wiedzę w pracy z dzieckiem, a także wykorzystywać ją do tworzenia scenariuszy zajęć
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później, Warszawa 2015.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Warszawa 2009.
• Nowik J. Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Opole 2013.
• Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej, Kraków 2004.
• Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa 2004.
• Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej, red. Gruszczyk-Kolczyńska E., Warszawa 2009.
• Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Kielce 2015.
• Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, 2000, Kraków 2000.
• http://www.ore.edu.pl/component/phocadownload/category/127-poradniki?download=1578:klubik-maego-matematyka.-rozwijanie-aktywnoci-matematycznych-uczniw-i-etapu-edukacyjnego
• http://www.ore.edu.pl/component/phocadownload/category/127-poradniki?download=1095:rozwijanie-zainteresowa-i-zdolnoci-matematycznych-uczniw-klas-i-iii-szkoy-podstawowej.-poradnik-dla-nauczyciela
• https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/
Z. Semadeni „Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej. Seria Ex cathedra
• http://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania/materialy-szkoleniowe-planowanie?download=3209:planowanie-pracy-nauczyciela-na-i-etapie-edukacyjnym-edukacja-matematyczna-malgorzata-skura-michal-lisicki
• http://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania/materialy-szkoleniowe-planowanie?download=3208:planowanie-pracy-nauczyciela-na-i-etapie-edukacyjnym-edukacja-matematyczna-wioletta-jenderko
• http://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania/materialy-szkoleniowe-planowanie?download=3210:planowanie-pracy-nauczyciela-na-i-etapie-edukacyjnym-edukacja-matematyczna-agnieszka-nowak-lojewska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: