Edukacja ekologiczna 11-EKO-11-pw-n
Student:
- charakteryzuje obecne relacje człowieka ze środowiskiem w różnych rejonach świata z uwzględnieniem stopnia ich rozwoju gospodarczego;
- charakteryzuje przeludnienie jako problem ekologiczny, wyjaśnia przyczyny i skutki
- wyjaśnia mechanizm tworzenia GMO, przedstawia szanse i zagrożenia ich produkcji dla równowagi ekologicznej, wyżywienia ludności i zdrowia człowieka;
- charakteryzuje zjawisko głodu na świecie, interpretuje dane dotyczące produkcji żywności i jej dystrybucji w kontekście potrzeb żywnościowych człowieka;
- wymienia rodzaje odpadów, ich źródła i sposoby utylizacji;
- przedstawia współczesne modele gospodarki odpadami;
- wykazuje, że postawa i styl życia mogą mieć decydujący wpływ na stan środowiska;
- wskazuje globalne zagrożenia dla równowagi ekologicznej świata;
- wskazuje rosnące zapotrzebowanie na energię jako kluczowy problem ekologiczny, ekonomiczny i społeczny;
- wymienia skutki globalnego ocieplenia i charakteryzuje je na wybranych przykładach;
- dyskutuje na temat przyczyn globalnego ocieplenia, roli człowieka w przebiegu tego procesu;
- ocenia proponowane dziś rozwiązania problemu ocieplenia klimatu stosowane w różnych regionach świata;
- interpretuje koncepcję Gai Lovelocka w kontekście idei zrównoważonego rozwoju (ZR);
- wyjaśnia koncepcje ZR na dowolnym przykładzie;
- projektuje zastosowanie idei ZR w kampusie uniwersyteckim;
- proponuje działania na rzecz idei ZR w swoim najbliższym otoczeniu, środowisku lokalnym i regionie;
- wykazuje proekologiczną postawę, poprzez swoje zachowania w życiu codziennym;
- wskazuje w podstawie programowej, programach i podręcznikach szkolnych tematy i problemy z zakresu edukacji ekologicznej, ochrony środowiska i ZR;
- na podstawie własnych studiów wymienia i krótko opisuje organizacje ekologiczne
- prezentuje indywidualny projekt edukacyjny przygotowany i zrealizowany w konsultacji z uczestnikami zajęć i wybranymi ekspertami
- prezentuje samodzielnie przygotowaną pracę zaliczeniową (esej)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SL: |
Literatura
1. Analizy Biura Analiz Sejmowych na temat gospodarki odpadami, energetyki, bezpieczeństwa żywności, GMO. http://www.bas.sejm.gov.pl/analizy.php
2. Berdo J., 2006, Zrównoważony rozwój. W stronę życia w harmonii z przyrodą. Wydawnictwo Earth Conservation, Sopot (dostępna w Internecie pod adresem www.ziemia.org)
3. Carley M., Spapens P. (2000) Dzielenie się światem. Instytut na rzecz Ekorozwoju. Białystok-
4. Warszawa 2000
5. Czasopisma ekologiczne: "Aura", "Dzikie Życie", "Współodczuwanie", "Edukacja biologiczna i środowiskowa", "Eko i My" i inne.
6. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2008, Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo PWN, Warszawa
7. Duszyński J., Jarmołowski A., Kozłowska-Rajewicz A., Wojciechowska G. (2005) Człowiek i środowisko (w:) Biologia. Podręcznik, szkoły ponadgimnazjalne, 2. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, str. 178-223
8. Gromkowska-Melosik A., 2003, Pedagogika ekologiczna, W: Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika 1,Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 425-435
9. Królikowski J. (2001) Projekt Edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych. Wydawnictwo CODN, Warszawa
10. Lovelock J. (1995) Gaja. Nowe Spojrzenie na Ziemię. Prószyński i S-ka.
11. Podręczniki i programy szkolne z zakresu biologii i przyrody.
12. Ridley M., (2000) O pochodzeniu cnoty. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań, rozdz. 11 "Ekologia jako religia" str. 237-255
13. Witryny internetowe organizacji i instytucji związanych z edukacja ekologiczną
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: