Edukacja integracyjna i inkluzyjna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11-EI-5SA-s
Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.
Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)
Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)
Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych
Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna
Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym
Szansa na społeczną akceptację
Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.
Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów
W cyklu 2021/SL:
Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. |
W cyklu 2022/SL:
Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. |
W cyklu 2023/SL:
Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2023/SL: Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.
Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej
Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. | W cyklu 2020/SL: rezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.
Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej
Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. | W cyklu 2022/SL: Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.
Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej
Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. | W cyklu 2021/SL: Prezentacja teoretycznych podstaw koncepcji integracji edukacyjnej i włączającej.
Ustalenie zakresu znaczeniowego terminów edukacja integracyjna i edukacja włączająca. Różnicowanie pojęć w kontekście potrzeb i możliwości ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Przekazanie wiedzy na temat specyfiki kształcenia integracyjnego i włączającego z punktu widzenia zróżnicowanych potrzeb i możliwości realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Szanse na społeczną akceptację ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupie rówieśniczej klasy integracyjnej i włączającej
Zapoznanie z podstawami prawnymi i postanowieniami wynikającymi z przyjętych przez Polskę rezolucji międzynarodowych dotyczących kształcenia uczniów w systemie integracyjnym i ogólnodostępnym. |
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi scharakteryzować założenia edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
- zna system kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego w Polsce i w wybranych krajach
- Zna specyfikę procesów uczenia się, oraz funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującego)
- Wymienia, charakteryzuje i objaśnia formy i metody wykorzystywane w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Potrafi zaplanować pracę szkolną z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującym) w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
Wie, w jaki sposób radzić sobie w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej z zachowaniami trudnymi występującymi u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wie w jaki sposób wspierać funkcjonowania społeczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie i szkole w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
Potrafi zaplanować zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie placówki oświatowej (szkoła masowa, szkoła integracyjna, szkoła specjalna).
- korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
kolokwium,
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135
Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bochniarz A., Lachewicz K.(2000) Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102
Brown S. (2017) Spektrum autyzmu i strategie deeskalacji, Gdańsk Harmonia Universalis.
Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.
Buchnat M.(2014), Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014
Buchnat M. (2015)., Formy organizacji kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne. Poznań UAM.
Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf
Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa ORE, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/887/Uczen_z+zespolem_Aspergera_w_szkole_ogolnodostepnej.pdf
Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44
http://niegrzecznedzieci.org.pl/
Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11
Lipińska J.(2000) Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136
Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.
Maurice C. (2002) (red), Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców i osób profesjonalnie zajmujących się problemem. Warszawa: Twigger
Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa. https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_przedszkole_od_nauczania_integracyjnego.pdf
Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.
Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym
Słopień A., Wojciechowska A., (2017), Funkcjonowanie emocjonalne dzieci ze spektrum autyzmu, W: B.Winczura (red.) Emocje dzieci i młodzieży z trudnościami w rozwoju i zachowaniu, (szkoły specjalnej. 237-251) Kraków :Impuls.
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.
Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej. APS, Warszawa;
Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:
Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna
Woźniak M. (2018) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018
Zasępa E.(2000) Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120
Zeidler W(2002) Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115
W cyklu 2021/SL:
Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 |
W cyklu 2022/SL:
Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 |
W cyklu 2023/SL:
Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: