Edukacja integracyjna i inkluzyjna dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 11-EI-5SA-n
Kształcenie integracyjne i włączające w systemie kształcenia w Polsce.
Charakterystyka kształcenia integracyjnego (założenia formalno-prawne)
Charakterystyka kształcenia włączającego (założenia formalno-prawne)
Kształcenie włączające a kształcenie integracyjne. Rozróżnienie pojęć, warunków realizacji zadań edukacyjnych
Warunki realizacji idei kształcenia integracyjnego i włączającego wobec ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: organizacja procesu dydaktycznego, infrastruktura instytucjonalna
Postawy społeczne wobec wspólnego kształcenia uczniów. Postawy rodziców, uczniów, nauczycieli. Kompetencje nauczycieli do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu włączającym
Szansa na społeczną akceptację
Problematyka wsparcia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w kształceniu integracyjnym i włączającym: kwalifikacje nauczycieli, współpraca ze specjalistami.
Projektowanie działań edukacyjnych, wychowawczych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
- potrafi scharakteryzować założenia edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
- zna system kształcenia integracyjnego i inkluzyjnego w Polsce i w wybranych krajach
- Zna specyfikę procesów uczenia się, oraz funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującego)
- Wymienia, charakteryzuje i objaśnia formy i metody wykorzystywane w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Potrafi zaplanować pracę szkolną z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (wysoko i niskofunkcjonującym) w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
Wie, w jaki sposób radzić sobie w szkole ogólnodostępnej i integracyjnej z zachowaniami trudnymi występującymi u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Wie w jaki sposób wspierać funkcjonowania społeczne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w klasie i szkole w edukacji integracyjnej i inkluzyjnej
Potrafi zaplanować zajęcia dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na terenie placówki oświatowej (szkoła masowa, szkoła integracyjna, szkoła specjalna).
- korzysta ze źródeł literaturowych
Kryteria oceniania
kolokwium,
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Aquil B. (2000) Rozwój twórczej osobowości dzieci niepełnosprawnych w warunkach nauczania integracyjnego. Zesz. Nauk. WSHE (Włoc.) T. 8 (2000) s.127-135
Barłóg K. (1999) Wartości integracji dzieci zdrowych oraz niepełnosprawnych w warunkach edukacji masowej. Kwart. Eduk. 1999 nr 3 s.47-57
Baszczyk I.: Moje doświadczenia i organizacja pracy w klasie integracyjnej. Naucz. Początk. 2000/2001 nr 5 s.50-58
Blumówna H.: Nauczyciel w klasie zintegrowanej - zapis doświadczeń. Wychow. na co Dzień 2001 nr 12 s.19-20
Bochniarz A., Lachewicz K.: Funkcjonowanie klas integracyjnych. Lub. Rocz. Pedag. T. 20 (2000) s.95-102
Błeszyński J.J. (2005) (red), Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Bobkowicz-Lewartowska L. (2000), Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Brudnik E. i inni (2000) Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce.
Buchnat M., Metoda projektów płaszczyzną inkluzji dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną, [w:] „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” nr 3 , 2014
Cybulska R., Dryjańska J., i inn. (2016) Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, arszawa ORE
Dyduch E.: Sytuacja dzieci z obniżoną sprawnością intelektualną w szkole podstawowej. Rocz. Nauk.-Dydak., Pr. Pedag. / WSP Krak. - Z. 21 (1999) s.91-111
Florek A.: Integracja dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Eduk. i Dialog 1999 nr 2 s.20-24
Grygier U.: Pomoc dziecku w klasie integracyjnej. Probl. Opiek.-Wychow. 2002 nr 3 s.43-44
2000 nr 2 s.196-199
Frith U. (2008) Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, Gdańsk: GWP.
Helm J.H., Katz L.G., Mali badacze metoda projektu w edukacji elementarnej, Wyd. CDN., Warszawa 2003.
Kendall, P.,C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji (str. 161-183). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Krawczyk B. J.: Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.9-11
Lipińska J: Dzieci niepełnosprawne w klasach integracyjnych. Probl. Opiek.-Wychow. 2000 nr 7 s.39-41
Lipińska J.: Stosunki między dziećmi pełnosprawnymi i niepełnosprawnymi w klasach integracyjnych. Probl. Porad. Psychol. 2000 nr 1 s. 126-136
Materka E.: Nauczyciel i pedagog specjalny w klasie integracyjnej. Nowa Szk. 2002 nr 1 s.19-22
Lansing, M., D., Schopler, E., Walters, L. (1995). Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo
Lew-Koralewicz A. Edukacja inkluzyjna dzieci z autyzmem w perspektywie ich rodziców W; Pedagogika specjalna
Markiewicz K. (2007) Charakterystyka zmian w rozwoju umysłowym dzieci autystycznych, Lublin: UMCS.
Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans – materiały z konferencji (2002) CMPP MEN, Warszawa.
Szumski G. (2006) Wokół Edukacja włączająca. Wydawnictwo APS, Warszawa;
Randall P, Parker J. (2001), Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Raul K., Ziętkiewicz E. (2000) Jak aktywizować uczniów Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań.
Schopler E., Reicheler R.J., Lansing (1995), Techniki nauczania dla profesjonalistów. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym
Schopler, E., Reichler, R., J., Bashford, A., Lansing, M., D., Marcus, L.,M. (1995). Profil psychoedukacyjny PEP-R. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym Wydawnictwo
Suchowierska M., Ostaszewski P., Bąbel P. (2012) Terapia behawioralna dzieci z autyzmem, Gdańsk GWP.
Szczygieł B: Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym? : konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć. Metodycy - Nauczycielom Wyd. 2 . - Kraków: "Impuls", 2003.
Woźniak M. (1918) Uczniowie ze spektrum autyzmu w szkole ogólnodostępnej. Analiza trudnych zachowań W: Rocznik Pedagogiczny Tom 10(46), numer 4 – 2018
Timms, L., A. Pomoc dla nastolatków ze spektrum zaburzeń autystycznych w radzeniu sobie z przyjaźnią, uczuciami, konfliktami… i wiele innych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. Z o. o. Warszawa:
Warrick, A. „Porozumiewanie się bez słów" Stow. „Mówić bez Słów" Warszawa, 1999
Wilde, K. Logistyka autyzmu : przewodnik dla rodziców, którzy zmagają się z kładzeniem dziecka spać, treningiem toaletowym, napadami złości, biciem i innymi wyzwaniami życia codziennego. (2016). Gdańsk : Harmonia Universalis.
Winter M. (2006), Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien. Warszawa: Fraszka edukacyjna
Zasępa E.: Akceptacja społeczna dzieci niepełnosprawnych przez ich pełnosprawnych rówieśników w świetle wyników własnych badań. Rocz. Pedag. Spec. T. 11 (2000) s.112-120
Zeidler W: Integracja czy odrzucenie? : postawy wobec osób niepełnosprawnych : nowe problemy, nowe wątpliwości. Stud. Ped. UStet. Nr 3 (2002) s.99-115
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: