Emisja głosu w pracy pedagoga 11-EGPP-1PS-n
Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu:
Budowa aparatu głosowego, zjawiska fizjologiczne związane z powstaniem głosu (ćwiczenia rozluźniające i wzmacniająco stabilizujące postawę mówcy). _03; _04;
Układ oddechowy – budowa i typy oddychania, (ćwiczenia oddechowe). Rezonans i rezonatory. (ćwiczenia pobudzające rezonatory). _03; _04;
Dykcja, „łamańce językowe”; intonacja, prozodia _01, _02
Artykulacja w pracy głosem. Strefy artykulacyjne (ćwiczenia usprawniające aparat mowy, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia dykcji). Patologie głosu ich objawy i sposoby leczenia. Higiena głosu. _01; _02; _03; _04
Mowa werbalna, parawerbalna i niewerbalna: gest, mimika i ruch sceniczny. Zasady wystąpienia scenicznego. _02
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się (EU) dla zajęć:
student/ka:
_01 Jest gotów/gotowa do rozwoju zawodowego i kształtuje swoje umiejętność emisyjne;
_02 Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny, poprawnie realizuje kształt swoich wypowiedzi
_03 Posiada wiedzę na temat: budowy aparatu głosu, mechaniki, torów i sposobów oddychania, mechanizmu powstawania głosu, higieny posługiwania się głosem
_04 Posiada umiejętność świadomego posługiwania się głosem, zastosowania zdobytej wiedzy na temat zasad i praw właściwej pracy głosem, stosuje odpowiednią profilaktykę dysfunkcji w obrębie aparatu głosu.
Literatura
Netografia:
Nogaj A., Wygraj ze swoim strachem - 7 umiejętności podnoszących jakość występu publicznego według Dona Green'a (dostęp: 14 września 2020 r.)
http://repozytorium.ukw.edu.pl//handle/item/5495
Lichański J., Retoryka i oralność: przypomnienia, Quaestiones Oralitatis II 1 (2016) (dostęp: 14 września 2020 r.)
https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/79985/02_retoryka_i_oralnosc.pdf
Radwańska M., Rola i miejsce emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli, ROZPRAWY NAUKOWE Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu 2014, 44, 78–84 (dostęp: 14 września 2020 r.)
file:///C:/Users/DELL/Downloads/RN_44_78_84%20(1).pdf
Myszka A., Emisja głosu w kształceniu nauczycieli, Głos – język – komunikacja, tom 5 (dostęp: 14 września 2020 r.)
https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Film:
The King's Speech, Wielka Brytania, 2010
reżyseria: Tom Hooper
Publikacje zwarte:
Cieciersk-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Emisja głosu nauczyciela, red.M. Przybysz-Piwko, Warszwa 2006
Rzędowscy A., J., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Wydawnictwo: OnePress , 2018
Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2006
Toczyńska B., Elementarne ćwiczenia z dykcji, Gdańsk 2000
Toczyńska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
Prowadzenie zajęć oraz zaliczenie przedmiotu w formie zdalnej. |
W cyklu 2022/SZ:
Prowadzenie zajęć oraz zaliczenie przedmiotu w formie zdalnej. |
W cyklu 2023/SZ:
Prowadzenie zajęć oraz zaliczenie przedmiotu w formie zdalnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: