Emisja głosu z piosenką dziecięcą i terapią głosu 11-EGP-3WPNP-s
Opis treści kształcenia:
Głos jako podstawowe narzędzie pracy nauczyciela
Anatomia i fizjologia narządu głosu nauczyciela i dziecka
Proces tworzenia głosu i jego rodzaje. Technika mówienia
Oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe,
Podparcie oddechowe- ćwiczenia
Zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji
Sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Podstawy logopedii dziecięcej.
Interpretacja tekstu, dykcja
Poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim
Przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu u nauczycieli i dzieci
Piosenka jako narzędzie pracy nauczyciela. Podstawy prowadzenia zespołów dziecięcych. Zaznajomienie się z obowiązujący repertuarem wokalnym w kl.1-3
Higiena i relaksacja głosu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia
efektów kształcenia student potrafi:
Ma podstawowa wiedzę i zna terminologię używaną w emisji głosu. Posiada wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu
Zna proces tworzenia głosu, rodzaje głosu i typy fonacji
Zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek, zna podstawy rozwoju głosu u dziecka
Pojmuje zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory i ich rolę w prawidłowej fonacji
Ma wykształcone prawidłowe nawyki posługiwania się narządem głosu w mowie i śpiewie, potrafi poprawnie zaśpiewać piosenkę dziecięcą,
Zna repertuar wokalny podstawowy z obowiązujących podręczników w kl. 1-3, umie poprowadzić zajęcia z emisji głosu dla dzieci
Zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady poprawnej polszczyzny
Posiada wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu, zna podstawy terapii głosu i logopedii
Zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Prezentacja multimedialna
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)
Literatura
5. Zalecana literatura:
M. Kotlarczyk, Sztuka żywego słowa; Lublin 2012
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu; Kraków 2014
B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia z dykcji; Gdańsk 2013
B. Toczyska, Głośno i wyraźnie; Gdańsk 2015
J. Nowak, Piosenka w usprawnianiu wymowy dzieci z trudnościami w uczeniu się
Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
Emisja głosu nauczyciela, red.M. Przybysz-Piwko, Warszawa 2006
Rzędowscy A., J., Mówca doskonały. Wystąpienia publiczne w praktyce, Wydawnictwo: OnePress , 2018
www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 1 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-1/.
www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 2 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-2/.
www: Podręcznik Nasza Szkoła dla kl 3 ;https://naszelementarz.men.gov.pl/piosenki-dla-klasy-3/.
Strony www:
Easyvioce.pl
https://easyvoice.pl/
Inspiracje muzyczne do podręcznika Nasza szkoła klasa 1, klasa 2 i klasa3
https://www.ore.edu.pl/2018/01/inspiracje-muzyczne/
https://emisjaglosudlanauczycieli.pl/
Myszka A., Emisja głosu w kształceniu nauczycieli, Głos – język – komunikacja, tom 5 (dostęp: 14 września 2020 r.)
https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/4077/13%20myszka-emisja%20g%c5%82osu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: