Edukacja zdrowotna 11-EDUZ-11-pw-s
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość podstawowych terminów używanych w obszarze edukacji zdrowotnej oraz podstawy naukowe różnych podejść i sposobów rozumienia pojęć: zdrowie, edukacja zdrowotna, promocja zdrowia, profilaktyka
posiadanie podstawowej wiedzy o czynnikach wpływających na zdrowie człowieka i możliwościach ich modyfikowania, umie wskazać czynniki ryzyka i zasoby dla zdrowia
Znajomość zasad zdrowego stylu życia i podstawowe sposoby kształtowania zachowań zdrowotnych sprzyjających zdrowiu, świadomość osobistej odpowiedzialności za zdrowie własne, innych ludzi i środowiska
Znajomość celów, zadań, obszarów tematycznych, metody realizacji i ewaluacji w edukacji zdrowotnej, zna podstawę programową edukacji zdrowotnej w szkole oraz koncepcję edukacji zdrowotnej ukierunkowanej na kształtowanie umiejętności życiowych
posiadanie elementarnej wiedzy o realizacji zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, umie opracować scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej i go zrealizować we współpracy w zespole
Znajomość i umiejętności wykorzystywania zasad i norm etycznych w edukacji zdrowotnej, dostrzeganie i analizowanie dylematów etycznych; przewidywanie skutków konkretnych działań pedagogicznych w edukacji zdrowotnej,zyskiwanie przekonania o wadze zdrowego stylu życia dla zdrowia i konieczności edukacji w sposób profesjonalny i odpowiedzialny wobec siebie i grupą, z która się współpracuje
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia - wykład: zaliczenie testu z treści wykładowych i lektur obowiązkowych
Warunki zaliczenia - ćwiczenia: przygotowanie do zajęć, „aktywna obecność, przygotowanie zadań domowych pisemnie, to jest opracowanie i prezentacja scenariusza zajęć w grupach oraz opisu kampanii społecznej i reklamy dla zdrowia (indywidualnie)
Zadanie 1. Przygotowanie „promocji zachowania pozytywnego dla zdrowia” -
1,5-2 minuty wypowiedzi, prezentacji, scenki, filmu (forma dowolna) promująca wybrany aspekt zdrowia lub zachowanie prozdrowotne np,. zdrowa dieta, aktywności fizycznej, technik radzenia sobie ze stresem itp. pomocne źródło: Woynarowska „Edukacja zdrowotna” Rozdział VII (por. r.7.3. (s.208)
Zadanie 2. Dokonanie charakterystyki jednej kampanii społecznej ważnej w kontekście ochrony i promocji zdrowia (organizator, problem społeczny, adresat – grupa docelowa, zasięg, cel, istota przekazu (co?), forma i środki przekazu (jak?), uczestnicy (kto?) oczekiwany efekt (po co?), ocena skuteczności (co osiągnięto?)
(wzór opisu za Woynarowska, 2007) Edukacja zdrowotna Rozdział VII , s. 213
Zadanie 3. przygotowywanie przez zespoły wyłonione w grupie ćwiczeniowej projektu zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej według określonych zasad (na ocenę) i realizacja na zajęciach (na ocenę) Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN - część II – zależnie od wybranej tematyki zajęć
Literatura
Literatura podstawowa podręcznik _ Woynarowska, B. (2017). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa PWN (wybrane materiały stosownie do przerabianych treści )
literatura dodatkowa studenci mają do wyboru określone źródła wiedzy zależnie od dostępności i mogą wykorzystać fragmenty zależnie od wyboru tematyki w zakresie niezbędnym do przygotowania zadań na zajęcia)
Kasperek-Golimowska, E (2011). Poradnictwo zdrowotne jako forma profilaktyki zagrożeń i promocji zdrowego stylu życia. W: Piorunek M. (red.). Poradnictwo. Kolejne przybliżenia. Toruń. Wydawnictwo Adam Marszałek (s. 197-227)
Kasperek-Golimowska, E. (2011). Zdrowie z perspektywy psychopedagogicznej W: A. Cybal - Michalska, W. Segiet, D. Kopeć (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Kasperek-Golimowska, E. (2012). Nadzieja i optymizm vs zwątpienie i pesymizm w kontekście „dobrego życia” w kulturze konsumpcji. W: Studia Edukacyjne Nr 19/ 2012 (s. 179-213)
Promocja zdrowia w szkole https://www.ore.edu.pl/category/szkola/promocja-zdrowia/
Edukacja zdrowotna w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli
https://www.ore.edu.pl/2019/05/edukacja-zdrowotna-w-szkole-poradnik-dla-dyrektorow-szkol-i-nauczycieli
Edukacja zdrowotna w przedszkolu https://www.ore.edu.pl/2015/02/edukacja-zdrowotna/
ORE Wydział Wychowania i Profilaktyki – publikacje, poradniki i scenariusze https://www.ore.edu.pl/2017/04/edukacja-zdrowotna-3/
Szkoła Promująca Zdrowie https://www.ore.edu.pl/category/wydzialy/promocja-zdrowia-w-szkole/promocja-zdrowia-w-szkole-aktualnosci
Woynarowska-Sołdan, M., Tabak, I., Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych pracowników szkoły. Med Pr 2013; 64 (5): 659–670. http://medpr.imp.lodz.pl/Zachowania-prozdrowotne-nauczycieli-i-innych-pracownikow-szkoly,501,0,2.html
https://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: