Edukacja obywatelska 11-EDOB-11-n
1) Definicja i zadania edukacji obywatelskiej
2)Postawy obywatelskie współczesnych Polaków - czym jest patriotyzm?
3) Szanse i zagrożenia demokracji w Polsce
4) Społeczeństwo w dobie pandemii. Aktualne dominujące procesy społeczne. Zależności pomiędzy strukturami życia społecznego: gospodarka, polityka,- procesy społeczne.
5) Społeczeństwo obywatelskie – jego istota i problemy
6)Problemy wspólnoty międzynarodowej (terroryzm, wielokulturowość, migracje, wojny, ekologia).
7) Główne ideologie edukacyjne
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna i umie posługiwać się podstawowymi pojęciami edukacji obywatelskiej.
Jest wrażliwy na nowe ważne zjawiska życia publicznego.
Umie przeprowadzić krytyczny opis, analizę i ocenę zjawisk społeczno – politycznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie konwersatorium: projekt zaliczeniowy
Zaliczenie wykładów: test wiadomości
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu edukacji obywatelskiej
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu edukacji obywatelskiej
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu edukacji obywatelskiej
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami z zakresu edukacji obywatelskiej
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami z zakresu edukacji obywatelskiej
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z zakresu edukacji obywatelskiej
Literatura
aktualne raporty z badań i literatura przekazywane przez wykładowcę:
1) Raporty OEES - Open Eyes Economy Summit:
a) Państwo i My, Osiem grzechów głównych Rzeczypospolitej, 2015, https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/06/raport_pastwo_i_my.pdf ;
b) Państwo i my, 5 lat później https://oees.pl/wp-content/uploads/2021/01/Panstwo-i-my_digital_.pdf
c) Raport edukacja, Między pandemią Covid-19 a edukacją przyszłości, https://oees.pl/raporty/
d) Raport Społeczeństwo: Współobecność, współodpowiedzialność, wspólnotowość: społeczeństwo obywatelskie w czasach pandemii, https://oees.pl/raporty/
2) badanie CBOS "Patriotyzm Polaków" 2018: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_105_18.PDF
3) Młode pokolenie walczy o patriotyzm?: https://kulturaliberalna.pl/2017/10/10/kuisz-polska-patriotyzm/
1. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka “Socjologia codzienności”, 2008.
2. R. Conquest, Uwagi o spustoszonym stuleciu, Poznań 2002
3. Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa 2015
4. K. Dziubka, B. Szlachta, L. M. Nijakowski, Idee i ideologie we współczesnym świecie, Warszawa 2008
5. Edukacja obywatelska i edukacja na rzecz praw człowieka jako zadanie wszystkich nauczycieli. Opis kompetencji nauczycielskich i sposobów ich rozwijania, ORE, 2012,
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/708/edukacja+obywatelska_13+marca.pdf
6. Gerald L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2004
7. D. Karłowicz, Polska jako Jason Bourne, Warszawa 2017
8. Koc K. Lekcje myślenia obywatelskiego, Wydawictwo Naukowe UAM, 2016
9. Kołakowska A., Wojny kultur i inne wojny, Warszawa 2015
10. Kordasiewicz A., Sadura P., Edukacja obywatelska w działaniu, Scholar, 2013, content/uploads/2014/12/2013_Kordasiewicz_Sadura_Edukacja-obywatelska-w-dzialaniu.pdf
11. Putnam D. R., Samotna gra w kręgle, Warszawa 2008
12. P. Scheffer, “Druga ojczyzna. Imigranci w społeczeństwie otwartym, 2008.
13. Sztompka P., Kapitał społeczny, Kraków 2016
14. Theiss M., Krewni - Znajomi- Obywatele, Kapitał społeczny a lokalna polityka społeczna, Toru 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: