Edukacja antydyskryminacyjna 11-EDAN-3W-pw-n
Treści realizowane na przedmiocie:
Zjawiska nierówności społecznych, mechanizm relacji władzy, dyskryminacji i wykluczenia; indywidualne i społeczne konsekwencje stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji; przesłanki dyskryminacji; metody diagnozy problemu dyskryminacji w obszarze edukacji; edukacja antydyskryminacyjna i na rzecz równości na zasadach włączania i upodmiotowienia; projektowanie działań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia.
Postawa równościowa jako wartość w kształceniu i wychowaniu; język równościowy; cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej i jej miejsce w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego; wybrane akty prawa antydyskryminacyjnego krajowego, międzynarodowego oraz lokalnego; edukacja prawnoczłowiecza; przepisy antydyskryminacyjne w prawie oświatowym; analiza przykładowych badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2020/SL: - rozwijanie wiedzy i świadomości na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji
- budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego, w tym w obrębie prawa oświatowego;
- rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania;
- rozwijanie świadomości w zakresie potrzeb edukacji antydyskryminacyjnej
| W cyklu 2022/SL: 1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.
2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.
3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.
4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.
5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.
6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.
7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.
8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania. | W cyklu 2021/SL: 1. Rozwijanie świadomości i wiedzy na temat problemu nierówności ze względu na różne przesłanki dyskryminacji w procesie wychowania i edukacji formalnej.
2. Rozwijanie wiedzy i rozumienia mechanizmów dyskryminacji i wykluczenia.
3. Budowanie kompetencji przeciwdziałania dyskryminacji.
4. Rozwijanie umiejętności wspierania/wzmacniania grup i osób dyskryminowanych na zasadach włączania i upodmiotowienia.
5. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i stosowania języka równościowego.
6. Identyfikacja treści antydyskryminacyjnych w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.
7. Budowanie wiedzy na temat kluczowych aktów prawnych i przepisów prawa antydyskryminacyjnego.
8. Rozwijanie umiejętności interpretacji i analizy badań dotyczących dyskryminacji i nierównego traktowania. |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student / ka:
1. Ma wiedzę na temat nierówności społecznych i rozumie mechanizmy gorszego traktowania, stereotypizacji i dyskryminacji. Ma wiedzę na temat i indywidualnych i społecznych konsekwencji stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji, w tym dyskryminacji rówieśniczej.
2. Posiada wiedzę na temat przesłanek dyskryminacji zarówno objętych prawem, jak i nie ujętych w przepisach prawa, wyjaśnia na przykładach, na czym polega dyskryminacja. Rozumie czym jest dyskryminacja wielokrotna.
3. Samodzielnie diagnozuje problemy oraz projektuje działania w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania dyskryminacji/wykluczenia. Rozpoznaje przejawy nierównego traktowania w konkretnych sytuacjach.
4. Potrafi przeciwdziałać dyskryminacji w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
5. Prezentuje postawę równościową, opartą na uznaniu godności, wolności i równości wszystkich osób oraz szacunku dla różnorodności osób i grup społecznych. Refleksyjnie analizuje swoje postawy. Kieruje się empatią i poczuciem odpowiedzialności za podejmowane działania antydyskryminacyjne.
6. Zna polityki wspierania i wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację oparte na zasadach włączenia i upodmiotowienia.
7. Rozwija świadomość i aktywność w zakresie wzmacniania grup i osób dyskryminowanych; podejmuje praktyczne działania na rzecz równego traktowania i niedyskryminacji.
8. Rozpoznaje i stosuje język równościowy w komunikacji.
9. Zna cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej. Identyfikuje miejsce edukacji antydyskryminacyjnej w Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego.
10. Zna najważniejsze krajowe i międzynarodowe akty prawne oraz przepisy zapewniające zasadę równego traktowania, w tym przepisy prawa oświatowego.
11. Potrafi uzasadnić edukację antydyskryminacyjną realizowaną w instytucji oświatowej i agendach edukacji pozaformalnej właściwymi przepisami prawa.
12. Adekwatnie oraz krytycznie odczytuje i interpretuje wyniki badań dotyczących dyskryminacji i równego traktowania. Potrafi wykorzystywać dane i teorie do krytyki potocznych sposobów odnoszenia się do nierówności.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają obecnośc i aktywność na zajęciach, na platformach e-learningowych oraz prace pisemne studentek i studentów.
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
1. Będę kim zechcę. Podręcznik dla nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Edukacja do równości w przedszkolu, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego 2013, https://www.frd.org.pl/projekty/bede-kim-zechce/?fbclid=IwAR3kwRVWVrESeabiQWqioX_EJ6TL3qx2dZ-JTlMjoylZ_XxbBZT-rVbIcuU
2. Chmura-Rutkowska I., Duda M., Mazurek M., Sołtysiak-Łuczak O., Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. tom 1,2,3. Wydawnictwo Feminoteka, Warszawa 2016. https://feminoteka.pl/raport-gender-w-podrecznikach-tom-1-3-publikacja-do-pobrania/
3. Czy równe traktowanie w szkole jest możliwe? Zbiór materiałów dla kadry szkół, Warszawa 2016, http://ffrs.org.pl/wp-content/uploads/FRS_CzyRTwSzkoleJestMozliwe_Broszura.pdf
4. Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań, red. K. Gawlicz, P. Rudnicki, M. Starnawski, Warszawa 2015, https://tea.org.pl/userfiles/raport_TEA_dyskryminacja_w_szkole.pdf
5. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011, https://tea.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja-antydyskryminacyjna-i-jej-standardy-jakosciowe.pdf
6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2012. (Rozdziały: Globalne nierówności; Rasa, etniczność i migracja; Ubóstwo i wykluczenie społeczne)
7. Język równościowy, Amnesty International Polska, https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf
8. Katz Jackson , Wykład on-line, Przemoc wobec kobiet to problem mężczyzn https://www.ted.com/talks/jackson_katz_violence_against_women_it_s_a_men_s_issue
9. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Rowna_szkola-EM-ER.pdf
10. Niebieskoocy, reż. Bertram Verhaag, film dokumentalny USA z 1993 oraz podręcznik do prowadzenia zajeć http://www.mowanienawisci.info/wp-content/uploads/2014/04/niebieskoocy_ksiazka.pdf
11. Winiewski M., Hansen K., Bilewicz M., Soral W., Świderska A., Bulska D., Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa 2017, https://www.batory.org.pl/upload/files/pdf/MOWA_NIENAWISCI_MOWA_POGARDY_INTERNET.pdf
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne: Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle. |
W cyklu 2022/SL:
Podczas zajęć wykorzystywane są też fragmenty aktów prawnych, wersje znowelizowane i ujednolicowne: Wszystkie używane dokumenty, dostepne w internecie, będą podlinkowane lub wrzucone w formie PDF na platformach e-learningowych MS Teams i Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: