Edukacja dorosłych z elementami gerontologii społecznej 11-ED-4W-pw-n
Edukacja stanowi jedno z ważnych wyzwań człowieka w XXI wieku. Sprawne radzenie sobie z dynamicznymi i szybkimi zmianami we wszystkich obszarach życia wymagają ciągłego uczenia się, zarówno dzieci, młodzieży oraz, a może wręcz przede wszystkim, ludzi dorosłych. Nie tylko aktywność zawodowa, ale codzienne funkcjonowanie wymagają uczenia się zaplanowanego, ale też tego spontanicznego, incydentalnego, czasami zupełnie nie przewidywalnego. Sytuacje życiowe generują tego typu działania.
Społeczeństwa całego świata łączy ważne zjawisko - starzenie się ludności. Jest to z jednej strony wielki sukces, z drugiej strony olbrzymie wyzwanie. Edukacja jest jednym w obszarów aktywności człowieka, który może wspomagać osoby starsze w odnalezieniu się w natłoku zmian, utrzymanie jak najdłużej niezależności i poczucia sprawstwa oraz aktywnego udziału w życiu społecznym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
Scharakteryzować genezę i założenia całożyciowej edukacji dorosłych LLL
Opisać konsekwencje starzenia się społeczeństw świata
Wyróżnić i scharakteryzować miejsca, sposoby oraz style uczenia się ludzi dorosłych w ciągu ich życia
Scharakteryzować wszystkie fazy dorosłości i opisać ich potencjał i zagrożenia wpływające na procesy uczenia się dorosłych
Kompetentnie stosować wiedzę i umiejętności w pracy edukacyjnej z dorosłymi w różnym wieku
Świadomie projektować własny rozwój edukacyjny
Kryteria oceniania
Ocena końcowa
egzamin pisemny z części wykładowej
praca zaliczeniowa - indywidualny projekt edukacyjnego rozwoju oraz
pisemna analiza problemu, w oparciu o zadaną literaturę przedmiotu
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Brzezińska A. I., (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP Gdańsk 2005.
Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, e-mentor 2011/2
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław 2010.
Solarczyk-Ambrozik E.,(red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo PWN 2013.
Fabiś A., WawrzyniakJ. K., Chabior A.,, Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej, Impuls, Kraków 2015.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2012.
Stauden S.,Psychologia starzenia się i starości, PWN, Warszawa 2017.
Konieczna-Woźniak R., (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania-Radości-Dylematy, Wydawnictwo UAM, Poznań 2008.
Silver team czyli potęga doświadczenia.
http://silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/finalny/03_Kompendium.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: