Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sprzężonymi 11-DZS-11-s
W ramach treści programowych student zdobywa wiedzę z zakresu tematyki: padaczka, zespoły genetyczne, niepełnosprawność sprzężona z zaburzeniami wzroku, słuchu, AAC. W kontekście wybranych zaburzeń sprzężonych podejmowane są treści związane z diagnozą i wczesną terapią dzieci z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
Zna:
definicje, etiologię i charakterystykę wybranych zaburzeń sprzężonych
Potrafi:
dokonać diagnozy potrzeb dziecka z wybranymi zaburzeniami sprzężonymi
Posiada kompetencje:
współpracuje z innymi specjalistami, współpracuje z rodziną dziecka
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria oceniania :
5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
5 godz zajęć terenowych w ośrodku dla dzieci i młodzieży ze sprzężoną niepełnosprawnością
Literatura
Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” online: http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008
Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, rozdz. I i III
www.padaczka.pl
www.neuronet.pl
http://guzki.w.interia.pl
Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9)
Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242)
Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97)
Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS
www.wspolnie.org, (całość),
Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, rozdz. 2, 5
Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem
Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej
Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne).
Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: