Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera 11-DZA-11-s
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera
Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego
Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera
Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju
Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem
Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera
Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy
Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera
Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”
Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy
Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej
Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej
W cyklu 2020/SZ:
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera |
W cyklu 2021/SZ:
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera |
W cyklu 2022/SZ:
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera |
W cyklu 2023/SZ:
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera |
W cyklu 2024/SZ:
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w cyklu życia oraz metod wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera, w szczególności we wczesnych jego etapach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, szczególnie w zakresie pracy z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziną
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w tym programów wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziny
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w tym budowania projektów wspomagania rodziny z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, szczególnie z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera
wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, szczególnie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera; angażuje się we współpracę z rodziną i innymi profesjonalistami podejmującymi zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera
jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we wczesnym rozwoju, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z rodzinami dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
Kryteria oceniania
F – sprawdzenie wiadomości podczas ćwiczeń
P – test pisemny
F – praca na konwersatorium – odpowiedzi na pytania zadawane przez prowadzącego
P – test pisemny
F – dyskusja i analiza sytuacji problemowych proponowanych na konwersatoriach
P – test pisemny
F – praca na konwersatorium – tworzenie podczas pracy w grupach strategii współpracy z rodzicami
P – test pisemny (polecenia sprawdzające zdolność planowania współpracy z rodzicami)
F – praca na konwersatorium – tworzenie podczas samodzielnej pracy indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego dla dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera
P – test pisemny
F – rozwiązywanie problemów stawianych na konwersatorium
P – test pisemny
F – dyskusja podczas konwersatorium
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, ale z niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
Literatura
Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera. Poznań: Zysk i S-ka
Błeszyński, J. (2004) (red.) Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Kraków: Impuls
Bobkowicz – Lewartowska, L. (2005). Autyzm dziecięcy: zagadnienia diagnozy i terapii. Kraków: Impuls
Danielewicz, D., Pisula, E. (2003) (red.) Terapia i edukacja osób z autyzmem. Warszawa: Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej
Jackson L. (2005). Świry, dziwadła i zespół Aspergera. Warszawa: Wyd. Fraszka Edukacyjna
Moor, J. (2006). Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym. Warszawa: wydawnictwo mała litera, Wyd. Cyklady
Olechnowicz, H. (2006). Dziecko własnym terapeutą. Warszawa: PWN
Pisula, E. (2005). Małe dziecko z autyzmem. Gdańsk: GWP
Pisula, E., Danielewicz, D. (2005) (red.) Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem. Kraków: Impuls
W cyklu 2020/SZ:
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 |
W cyklu 2021/SZ:
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 |
W cyklu 2022/SZ:
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 |
W cyklu 2023/SZ:
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 |
W cyklu 2024/SZ:
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: