Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu 11-DZ-4SA-s
Diagnoza pod kątem ASD u dzieci, młodzieży i dorosłych obejmuje zagadnienia dotyczące wczesnego wykrywania zaburzeń u dzieci, narzędzi diagnostycznych takich jak: SACS, STAT, M-CHAT, ADOS, diagnozy różnicowej (od innych całościowych zaburzeń rozwoju, od zaburzeń mowy, zespołów genetycznych). Diagnoza ASD u nastolatków i dorosłych.
W cyklu 2021/SL:
Diagnoza pod kątem ASD u dzieci, młodzieży i dorosłych obejmuje zagadnienia dotyczące wczesnego wykrywania zaburzeń u dzieci, narzędzi diagnostycznych takich jak: SACS, STAT, M-CHAT, ADOS, diagnozy różnicowej (od innych całościowych zaburzeń rozwoju, od zaburzeń mowy, zespołów genetycznych). Diagnoza ASD u nastolatków i dorosłych. |
W cyklu 2022/SL:
Diagnoza pod kątem ASD u dzieci, młodzieży i dorosłych obejmuje zagadnienia dotyczące wczesnego wykrywania zaburzeń u dzieci, narzędzi diagnostycznych takich jak: SACS, STAT, M-CHAT, ADOS, diagnozy różnicowej (od innych całościowych zaburzeń rozwoju, od zaburzeń mowy, zespołów genetycznych). Diagnoza ASD u nastolatków i dorosłych. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student zna:
- wczesne objawy ASD
- metody i narzędzia ASD
Student potrafi:
- ocenić zachowanie dziecka pod kątem ASD
- dokonać diagnozy przy użyciu M-CHAT
Student posiada kompetencje:
- potrafi współpracować z innymi specjalistami
Kryteria oceniania
aktywność na zajęciach, kolokwium pisemne, ocena zachowań dziecka na filmie
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4
Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4
Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2
Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz,
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.
Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74
Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 7, 8, 12,
Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 75-98
Błeszyński J. J. (2010), Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych : zarys rewalidacji, Toruń: Wydawnictwo UMK
Błeszyński J. J. (2011), Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju : skala oceny zachowań autystycznych, Gdańsk : Harmonia Universalis
Kossewska J. (2014) (red.), Osoba ze stanami ze spektrum autyzmu. Możliwości aktywnego życia. Kraków: Wydawnictwo JAK, s. 21-86
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: