Dynamika zespołu pracowniczego 11-DYPRA-11-pw-s
Przedmiot realizuje następujące treści szczegółowe:
1. Zasady tworzenia zespołu, rodzaje zespołów pracowniczych, normy i role grupowe, style zarządzania, role i kompetencje menedżerskie, fazy rozwoju zespołów i grup, zasady działania efektywnych zespołów
2. Pięć dyscyplin organizacji uczącej się, ścieżki rozwoju zespołu w firmie, zasady osiągania sukcesu we współczesnej firmie, zasady działania wolnego rynku, zasady efektywnej i nieefektywnej komunikacji w firmie
3. Symptomy toksycznej pracy, sposoby radzenia sobie z konfliktami i trudnymi sytuacjami, zasady budowania pozytywnych relacji między ludźmi w pracy w oparciu o efektywną komunikację
4. Zasady dynamiki grupowej oraz zasady i style kierowania zespołem
5. Zasady budowania zespołów pracowniczych w zależności od rodzaju zadań i celu
6. Sposoby motywowania jednostek i zespołów pracowniczych w firmie
7. Zasady projektowania scenariusza szkoleniowego
8. Zasady projektowania i oceniania zajęć grupowych w doradztwie
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe mechanizmy funkcjonowania zespołów pracowniczych
Student zna i rozumie zasady funkcjonowania organizacji uczącej się oraz uwarunkowania sukcesu we współczesnej firmie w gospodarce wolnorynkowej
Student zna symptomy toksycznej pracy i sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w zespole pracowniczym
Student zna zasady dynamiki grupowej i potrafi je skutecznie wykorzystać w procesie kierowania zespołem
Student ma umiejętność wywierania pozytywnego wpływu na jednostki funkcjonujące w zespole pracowniczym
Student ma umiejętność budowania i motywowania zespołu
Student ma umiejętność przygotowania scenariusza szkoleniowego
Student ma umiejętność projektowania, przeprowadzania i ewaluowania zajęć grupowych w doradztwie
Kryteria oceniania
aktywny udział podczas zajęć, pisemne wykonanie zadania, udział w dyskusji, zaprojektowanie przykładowych rozwiązań praktycznych, prezentacja grupowa na zajęciach, udział w symulacjach na zajęciach, prezentacja scenariusza szkoleniowego, case study, egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barnes K., Wywieranie wpływu. Ćwiczenia, Gdańsk 2005.
Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, Warszawa 2009.
Brown, R., Procesy grupowe: dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa, GWP, 2006
Gade, E-G, Listing, T., Skuteczne prowadzenie grupy, WAM, Kraków 2005
Johnson R., Doskonała praca zespołowa, Poznań 1999.
Krawulska-Ptaszyńska, A., Możliwe zakłócenia i rola lidera w cyklicznym modelu rozwoju zespołu, Seria SWSPiZ w Łodzi: Studia i Monografie, nr 10, Łódź 2004
Kożusznik, B. Psychologia zespołu pracowniczego. Doskonalenie efektywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002
Kożusznik, B., Wpływ społeczny w organizacji, W-wa, PWE, 2005
Lencioni P., Pięć dysfunkcji pracy zespołowej - opowieść o przywództwie, Warszawa 2005.
Majewska – Opiełka I., Sukces firmy, Gdańsk 2003.
Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002
Penc J., Nowoczesne kierowanie ludźmi. Wywieranie wpływu i współdziałanie w organizacji, Warszawa 2007.
Reinhold B.B., Toksyczna praca, Poznań 1999
Szczepaniak R., Budowanie zespołu, Gliwice 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: