Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną i ruchową 11-DWWR-11-s
Student zna podstawowe czynniki ryzyka rozwoju układu nerwowego. Potrafi opisać przejawy nieprawidłowości w rozwoju w pierwszych 24 miesiącach życia dziecka. Umie zdefiniować mózgowe porażenie dziecięce, zna jego postacie i objawy. Zapoznał się z wybranymi skalami badającymi przebieg rozwoju dziecka, umie posługiwać się tymi, do stosowania których uprawniony jest pedagog. Zna podstawowe nurty kinezyterapii stosowanej wobec dziecka z mpd. Rozumie w jaki sposób zakłócenia w nabywaniu mowy wpływają na przebieg rozwoju dziecka, umie wskazać metody stymulowania rozwoju mowy. Potrafi wymienić podstawowe zasady dotyczące psychopedagogicznego wspomagania rozwoju dziecka. Rozumie istotę tych wspomagań. Potrafi zastosować niektóre techniki wspomagania rozwoju dziecka, twórczo się nimi posłużyć.
Rozumie problemy obecne w rodzinach z dziećmi z mpd.
W cyklu 2021/SL:
Problematyka wczesnej diagnozy ukierunkowanej na nieprawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Ryzyko niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej- współwystępowanie różnorodnych czynników ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół zaburzeń czynności OUN- różnorodność etiologii i objawów klinicznych. Definicja, podział, objawy mpd. Wczesne rozpoznanie zespołu a postępowanie terapeutyczne. Metody oceny rozwoju psychoruchowego. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z mpd- kinezyterapia, stymulacja mowy, rozwoju poznawczego. Wpływ nieprawidłowości w funkcjonowaniu na rozwój dziecka. Oddziaływania psychopedagogiczne wspomagające rozwój dziecka. Problemy rodziny wychowującej dziecko z mózgowym porażeniem. |
W cyklu 2022/SL:
Problematyka wczesnej diagnozy ukierunkowanej na nieprawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Ryzyko niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej- współwystępowanie różnorodnych czynników ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół zaburzeń czynności OUN- różnorodność etiologii i objawów klinicznych. Definicja, podział, objawy mpd. Wczesne rozpoznanie zespołu a postępowanie terapeutyczne. Metody oceny rozwoju psychoruchowego. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z mpd- kinezyterapia, stymulacja mowy, rozwoju poznawczego. Wpływ nieprawidłowości w funkcjonowaniu na rozwój dziecka. Oddziaływania psychopedagogiczne wspomagające rozwój dziecka. Problemy rodziny wychowującej dziecko z mózgowym porażeniem. |
W cyklu 2023/SL:
Problematyka wczesnej diagnozy ukierunkowanej na nieprawidłowy przebieg rozwoju psychoruchowego małego dziecka. Ryzyko niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej- współwystępowanie różnorodnych czynników ryzyka. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół zaburzeń czynności OUN- różnorodność etiologii i objawów klinicznych. Definicja, podział, objawy mpd. Wczesne rozpoznanie zespołu a postępowanie terapeutyczne. Metody oceny rozwoju psychoruchowego. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z mpd- kinezyterapia, stymulacja mowy, rozwoju poznawczego. Wpływ nieprawidłowości w funkcjonowaniu na rozwój dziecka. Oddziaływania psychopedagogiczne wspomagające rozwój dziecka. Problemy rodziny wychowującej dziecko z mózgowym porażeniem. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student potrafi:
definiuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia z obszaru wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną i ruchową.
rozumie i charakteryzuje czynniki ryzyka rozwojowego u małego dziecka
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, wychowania i rozwoju; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, charakteryzuje zespoły zaburzeń i sposoby ich rozpoznawania
potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych z zakresu wspomagania rozwoju małego dziecka i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
pisze raport z wykonanego projektu badawczego polegającego na analizie funkcjonowania dziecka z zaburzeniami
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowisku rodzinnym dziecka z grupy ryzyka niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Kryteria oceniania
test pisemny prowadzony metodą on-line
zadania an zajęciach
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
-R. Michałowicz (red). Mózgowe porażenie dzieciece. (2001). Warszawa: PZWL
-Piszczek,M.(2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
-Twardowski,A.(2002).- Amiel-Tison, C. (2008). Neurologia perinatalna. Wrocław: Urban&Partner
- Bujnowska A., Sidor-Piekarska B. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i w praktyce (2015). Lublin: Wydawnictwo KUL
- Cieszyńska J., Korendo M. (2008). Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia. Kraków: Wydawnictwo Edukacyj
-R. Michałowicz (red). Mózgowe porażenie dziecięce. (2001). Warszawa: PZWL
-Piszczek,M.(2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej
Wybrane artykuły dostępne w internecie
http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-477df470-6439-43e5-b3f8-513b4513a6a9
https://bpna.org.uk/userfiles/NNE_Gosselin_2005.pdf
http://www.czytelniamedyczna.pl/3919,analiza-czynnikow-ryzyka-mozgowego-porazenia-dzieciecego.html
https://niepelnosprawnosc.ug.edu.pl/archiwum-pdf/niepelnosprawnosc.pdf#page=76
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=471250 (Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły)
Andruszczak B., Buraczyńska-Andrzejewska B., Krauss H., Jończyk-Potoczna K., Piątek J., Krzywicka A., Żukiewicz-Sobczak W., Krasowska E., Kozak M. (2012), Wielopłaszczyznowa opieka nad dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, t. 18, nr 4.
Czeleń A., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – Indywidualny program rozwoju dziecka, dostępny on-line: https://pedagogika-specjalna.edu.pl/wczesne-wspomaganie/wczesne-wspomaganie-indywidualny-program/
Elszkowska A i in. (2017), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, Ośrodek Rozwoju Edukacji, dostępny on-line: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/905/Wczesne+wspomaganie+rozwoju+dziecka+w+teorii+i+praktyce.pdf
Mikołajczyk J. (2019), Co to jest VB-MAPP?, Scholaris, dostępny on-line: https://scolaris.pl/wiedza/co-to-jest-vb-mapp/
Rafał-Łuniewska J., Dokumentacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym propozycja konstrukcji (schemat) indywidualnego programu wczesnego wspomagania dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, dostępny on-line: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6441
Zipper-Malina B., Wybrane metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka szczególnej troski. Materiały informacyjne dla rodziców, dostępny on-line: http://szansa.katowice.pl/wordpress/zespol-downa/przewodnik-dla-rodzicow/254-2/
Kształtowanie dialogowej kompetencji komunikacyjnej u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie. Kalisz: Instytut Pedagogiczno-Artystyczny UAM
W cyklu 2021/SL:
-Aly,M.(2002). Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok zycia. Gdańśk: GWP |
W cyklu 2022/SL:
-Aly,M.(2002). Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok zycia. Gdańśk: GWP |
W cyklu 2023/SL:
-Aly,M.(2002). Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok zycia. Gdańśk: GWP |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: