Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera 11-DWAUT-11-n
Etiologia zaburzeń rozwoju: autyzm wczesnodziecięcy i zespół Aspergera
Przyczyny trudności w rozpoznawaniu autyzmu wczesnodziecięcego
Przyczyny trudności w rozpoznawaniu zespołu Aspergera
Skuteczność wcześnie podejmowanej interwencji w stosunku do dzieci z zaburzeniami rozwoju
Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z autyzmem
Efektywność działań terapeutycznych stosowanych wobec dzieci z zespołem Aspergera
Sposoby komunikowania się z rodzicami podczas diagnozy
Rodzice w terapii dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera
Zabawa w rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera – rozwijanie umiejętności zabawy, zabawa uporządkowana, „czas podłogowy”
Niedyrektywne metody terapii – cele, zasady pracy
Metoda C. Delacato – zakłócenia procesów integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, cele metody, propozycje podstawowych ćwiczeń do stymulacji w zakresie integracji sensorycznej
Terapia behawioralna we wczesnej interwencji – cele, techniki terapii, propozycje programów rozwijających umiejętności komunikacji werbalnej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera w cyklu życia oraz metod wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera, w szczególności we wczesnych jego etapach zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, szczególnie w zakresie pracy z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziną
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w tym programów wspierania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera i jego rodziny
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w tym budowania projektów wspomagania rodziny z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych, szczególnie z małym dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera
wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, szczególnie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera; angażuje się we współpracę z rodziną i innymi profesjonalistami podejmującymi zadania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z autyzmem i zespołem Aspergera
jest wrażliwy na problemy edukacyjne dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera we wczesnym rozwoju, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z rodzinami dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie pisemnej.
Kryteria oceniania :
5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
"Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące" pod redakcją Anny Rozetti i Filipa Rybakowskiego. Wydawca: KTA o/Łódź, rozdz. 1, 2, 3, 4
Frith U. (2005) (red.), Autyzm i zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie , rozdz. 1, 2, 3, 4
Pisula E. (2005), Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne., rozdz. 1, 2
Rajewski A. (2002), Całościowe zaburzenia rozwojowe. W: A. Bilikiewicz,
S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria. T. 2 Psychiatria kliniczna. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.
Atwood T. (2006), Zespół Aspergera, Warszawa: Zysk i S-ka , rozdz. 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pietras T., Witusik A., Gałecki P., (red.)(2010), Autyzm-epidemiologia, diagnoza i terapia. Wrocław: Wydawnictwo Continuo, s. 9-74
Ball J. (2016), Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 1
Obrębowski A. (2012), (red.), Wprowadzenie do neurologopedii. Poznań: Termedia, rozdz. 17
Tarkowski Z. (2017) (red.), Patologia mowy. Gdańsk: Harmonia Universalis, rozdz. 11
Markiewicz K. (2015), Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD-ujęcie rozwojowe. Błeszyński J (2015), Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań. W: BB. Kaczmarek, A. Wojciechowska (red.), Autyzm i AAC, Kraków: Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: