Dziecko/uczeń z zaburzeniami zachowania i emocji w edukacji włączającej 11-DUZZ-2PS-s
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
Absolwent zna i rozumie prawidłowości i zaburzenia rozwoju i funkcjonowania człowieka, w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
Absolwent zna i rozumie cele, organizację i funkcjonowanie specjalnych, integracyjnych i inkluzyjnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych
Absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozować i projektować działania praktyczne
Absolwent potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością
Absolwent jest gotów do doceniania znaczenia pedagogiki specjalnej dla rozwoju osoby z niepełnosprawnością, jej prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; pozytywnego nastawienia do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga specjalnego
Kryteria oceniania
Końcowy test zaliczeniowy
Kryteria oceniania:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
„Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole”, red. Iwona Chrzanowska i Grzegorz Szumski. Wydawnictwo FRSE, Warszawa: 2019, książka dostępna on-line.
W szczególności: rozdział 2.1 Grażyna Małachowska, Marek Tarwacki, „Dostępne przedszkole, dostępna szkoła - co to znaczy?” (s. 108)
Rozdział 2.4.2. Elżbieta Neroj, „Wsparcie – instrumenty, zobowiązania systemowe, formalne i nieformalne formy” (s. 174).
Zbigniew Tarkowski, „Dziecko z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy” Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 2016.
Uzupełniająco: wywiad z prof. Michaelem Wehmeyerem, dziekanem Wydziału Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Kansas, „Edukacja integracyjna czy włączająca?”, http://niepelnosprawni.pl/ledge/x/848926;jsessionid=24E91E112000FA959904272ADFAD3B73?ci=document_add_comment&mid=849911&site_id=202321&state=am
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: