Diagnostyka psychopedagogiczna 11-DUEDP-11-dn
Zajęcia mają przygotować od podejmowania zadań diagnostycznych i projektujących w ramach pracy pedagoga.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki
Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne
Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem
Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu
Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych
Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin
Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu
Kryteria oceniania
Bardzo dobra
- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 95%
- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał zadania cząstkowe i projekt (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych,itd.)
- student był zawsze aktywny na zajęciach
Dobry plus -
student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 85%
- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał prawie wszystkie zadania cząstkowe (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.),
- student był zawsze aktywny na zajęciach
Dobry
- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 75%
- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał większość zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)
- student był często aktywny na zajęciach
Dostateczny plus
- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 65%
- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał około połowy zadań cząstkowych (np. interpretacja wyników, przygotowanie profilu, przeliczenie wyników surowych na stenowe, przygotowanie narzędzia, itd.)
- student był czasami aktywny na zajęciach
Dostateczna
- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w powyżej 55%
- student w trakcie zajęć prawidłowo wykonywał mniejszą część zadań cząstkowych (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)
- student był rzadko aktywny na zajęciach
Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku)
- student na teście/zaliczeniu pisemnym otrzymał wynik w poniżej 54%
- student w trakcie zajęć nie wykonał zadań cząstkowych wcale lub wykonał je źle (np. przygotowanie skryptu wywiadu, przygotowanie arkusza obserwacji, przygotowanie genogramu, przygotowanie matrycy do badań socjometrycznych, itd.)
- student nie był aktywny na zajęciach
Literatura
Wykład:
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
- Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.
- Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.
- Wojnarska A., Diagnostyka resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia, Lublin 2010.
- Wysocka E. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.
- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.
Konwersatoria:
- Brzezińska A.I., Brzeziński J. M., Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf
- Deptuła M., Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009.
- Domachowski W., Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.
- Dybowska E., Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online)
- Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
- Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986.
- Kowalik S., Brzeziński J., Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998.
- Morrison J., Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015,
- Rembowski J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90.
- Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004.
- Sztumski J., Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
- Święcicka M., Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011.
- Wallen R., Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały:
- Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.
- Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013
- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice 2015.
- Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Katowice 2019.
- Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008.
- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1974.
- Ziółkowska – Maciaszek D., Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.
- Zwierzyńska E., Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, adres internetowy: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf
W cyklu 2021/SL:
Wykład: Konwersatoria: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: