Diagnostyka i terapia zaburzeń 11-DTZ-11-n
Pojęcie normy i patologii, zaburzenia rozwoju i zachowania, systemy klasyfikacyjne zaburzeń,
Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące mechanizmów powstawania zaburzeń w rozwoju i ich terapii
Wybrane zaburzenia w rozwoju i zachowaniu: ADHD, zaburzenia zachowania, depresja dziecięca, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiania, zaburzenia objawowe
Różne metody terapeutyczne w pracy z dziećmi z zaburzeniami i ich rodzinami
Rodzina jako środowisko rozwoju dziecka; obszar ryzyka i potencjału w kontekście zaburzeń wieku dziecięcego i adolescencji
Specyfika zaburzeń dziecięcych: problemy diagnozy, rokowania
Specyfika pracy z dzieckiem o zaburzonym przebiegu rozwoju
W cyklu 2020/SZ:
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Psychologia kliniczna a psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Przebieg rozwoju dziecka a przebieg zaburzeń. Problem diagnozy i rokowań. Zmiany w systemach klasyfikacyjnych zaburzeń psychicznych. Zaburzenia neurorozwojowe- wybrane aspekty. Wybrane modele zaburzeń rozwoju. Teoria wiodąca. O „poruszaniu się w gąszczu teorii”- budowanie własnej ścieżki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.. Rozwój „społecznego mózgu”- rola opieki rodzicielskiej. Ekologiczno-rozwojowa koncepcja Siegla a zaburzenia psychiczne. Koncepcja przywiązania w psychoterapii dzieci i młodzieży- jej zastosowanie na przykładzie ViDD-SD. Klasyikacja przywiązania a ryzyko zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Terapia oparta na dowodach. Zastosowanie terapii poznawczo- behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci.Nadpobudliwość psychoruchoruchowa u dzieci i młodzieży- z perspektywynauczyciela, opiekuna , rodzica . Adolescencja jako okres ryzyka ujawniania się zaburzeń na przykłądzie zaburzeń odżywiania. Specyfika zaburzeń i ich terapii w okresie adolescencji. Zastosowanie wywiadu motywującego. Grupy wsparcia dla rodziców i nastolatków. |
W cyklu 2021/SZ:
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Psychologia kliniczna a psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Przebieg rozwoju dziecka a przebieg zaburzeń. Problem diagnozy i rokowań. Zmiany w systemach klasyfikacyjnych zaburzeń psychicznych. Zaburzenia neurorozwojowe- wybrane aspekty. Wybrane modele zaburzeń rozwoju. Teoria wiodąca. O „poruszaniu się w gąszczu teorii”- budowanie własnej ścieżki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.. Rozwój „społecznego mózgu”- rola opieki rodzicielskiej. Ekologiczno-rozwojowa koncepcja Siegla a zaburzenia psychiczne. Koncepcja przywiązania w psychoterapii dzieci i młodzieży- jej zastosowanie na przykładzie ViDD-SD. Klasyikacja przywiązania a ryzyko zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Terapia oparta na dowodach. Zastosowanie terapii poznawczo- behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci.Nadpobudliwość psychoruchoruchowa u dzieci i młodzieży- z perspektywynauczyciela, opiekuna , rodzica . Adolescencja jako okres ryzyka ujawniania się zaburzeń na przykłądzie zaburzeń odżywiania. Specyfika zaburzeń i ich terapii w okresie adolescencji. Zastosowanie wywiadu motywującego. Grupy wsparcia dla rodziców i nastolatków. |
W cyklu 2022/SZ:
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Psychologia kliniczna a psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Przebieg rozwoju dziecka a przebieg zaburzeń. Problem diagnozy i rokowań. Zmiany w systemach klasyfikacyjnych zaburzeń psychicznych. Zaburzenia neurorozwojowe- wybrane aspekty. Wybrane modele zaburzeń rozwoju. Teoria wiodąca. O „poruszaniu się w gąszczu teorii”- budowanie własnej ścieżki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.. Rozwój „społecznego mózgu”- rola opieki rodzicielskiej. Ekologiczno-rozwojowa koncepcja Siegla a zaburzenia psychiczne. Koncepcja przywiązania w psychoterapii dzieci i młodzieży- jej zastosowanie na przykładzie ViDD-SD. Klasyikacja przywiązania a ryzyko zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Terapia oparta na dowodach. Zastosowanie terapii poznawczo- behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci.Nadpobudliwość psychoruchoruchowa u dzieci i młodzieży- z perspektywynauczyciela, opiekuna , rodzica . Adolescencja jako okres ryzyka ujawniania się zaburzeń na przykłądzie zaburzeń odżywiania. Specyfika zaburzeń i ich terapii w okresie adolescencji. Zastosowanie wywiadu motywującego. Grupy wsparcia dla rodziców i nastolatków. |
W cyklu 2023/SZ:
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Psychologia kliniczna a psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Przebieg rozwoju dziecka a przebieg zaburzeń. Problem diagnozy i rokowań. Zmiany w systemach klasyfikacyjnych zaburzeń psychicznych. Zaburzenia neurorozwojowe- wybrane aspekty. Wybrane modele zaburzeń rozwoju. Teoria wiodąca. O „poruszaniu się w gąszczu teorii”- budowanie własnej ścieżki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.. Rozwój „społecznego mózgu”- rola opieki rodzicielskiej. Ekologiczno-rozwojowa koncepcja Siegla a zaburzenia psychiczne. Koncepcja przywiązania w psychoterapii dzieci i młodzieży- jej zastosowanie na przykładzie ViDD-SD. Klasyikacja przywiązania a ryzyko zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Terapia oparta na dowodach. Zastosowanie terapii poznawczo- behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci.Nadpobudliwość psychoruchoruchowa u dzieci i młodzieży- z perspektywynauczyciela, opiekuna , rodzica . Adolescencja jako okres ryzyka ujawniania się zaburzeń na przykłądzie zaburzeń odżywiania. Specyfika zaburzeń i ich terapii w okresie adolescencji. Zastosowanie wywiadu motywującego. Grupy wsparcia dla rodziców i nastolatków. |
W cyklu 2024/SZ:
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Psychologia kliniczna a psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Przebieg rozwoju dziecka a przebieg zaburzeń. Problem diagnozy i rokowań. Zmiany w systemach klasyfikacyjnych zaburzeń psychicznych. Zaburzenia neurorozwojowe- wybrane aspekty. Wybrane modele zaburzeń rozwoju. Teoria wiodąca. O „poruszaniu się w gąszczu teorii”- budowanie własnej ścieżki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami psychicznymi.. Rozwój „społecznego mózgu”- rola opieki rodzicielskiej. Ekologiczno-rozwojowa koncepcja Siegla a zaburzenia psychiczne. Koncepcja przywiązania w psychoterapii dzieci i młodzieży- jej zastosowanie na przykładzie ViDD-SD. Klasyikacja przywiązania a ryzyko zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Terapia oparta na dowodach. Zastosowanie terapii poznawczo- behawioralnej w terapii zaburzeń lękowych u dzieci.Nadpobudliwość psychoruchoruchowa u dzieci i młodzieży- z perspektywynauczyciela, opiekuna , rodzica . Adolescencja jako okres ryzyka ujawniania się zaburzeń na przykłądzie zaburzeń odżywiania. Specyfika zaburzeń i ich terapii w okresie adolescencji. Zastosowanie wywiadu motywującego. Grupy wsparcia dla rodziców i nastolatków. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
EU1 zna terminologię z obszaru psychopatologii rozwojowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym , rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii.
EU2 ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju zaburzeń wieku dziecięcego zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
EU3 charakteryzuje wybrane zaburzenia wieku dziecięcego i okresu adolescencji
EU4 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychopatologii rozwojowej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
EU5 potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w odniesieniu do zaburzeń rozwojowych
EU6 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
EU7 jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne związane z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi
Kryteria oceniania
Ocena zadań na zajęciach
Test końcowy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Weisz, J., Kazdin A. (2020) Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, Kraków :WUJ Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży, Kraków: WUJ
• Pilecka, W. , Fryt J. (red) (2011).Teoria dziecięcej odporności psychicznej, w: W. Pilecka (red) Psychologia zdrowia i młodzieży, Kraków: WUJ
• Gerhardt, S. (2010). Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu. Kraków: W-ctwo UJ
• Naar-King, S., Suarez, M.(2012). Duch wywiadu motywującego (19-34) w:Wywiad motywujący z młodzieżą I młodymi dorosłymi, Kraków: Wydawnictwo UJ
• Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków.Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać, Gdańsk :GWP
W cyklu 2020/SZ:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14230/1/SE_36_2015__Kubiak_Zieba.pdf |
W cyklu 2021/SZ:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14230/1/SE_36_2015__Kubiak_Zieba.pdf |
W cyklu 2022/SZ:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14230/1/SE_36_2015__Kubiak_Zieba.pdf |
W cyklu 2023/SZ:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14230/1/SE_36_2015__Kubiak_Zieba.pdf |
W cyklu 2024/SZ:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14230/1/SE_36_2015__Kubiak_Zieba.pdf |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Z powodu prowadzenia w bieżącym roku akademickim elearningu, podano źródła elektroniczne |
W cyklu 2021/SZ:
Z powodu prowadzenia w bieżącym roku akademickim elearningu, podano źródła elektroniczne |
W cyklu 2022/SZ:
Z powodu prowadzenia w bieżącym roku akademickim elearningu, podano źródła elektroniczne |
W cyklu 2023/SZ:
Z powodu prowadzenia w bieżącym roku akademickim elearningu, podano źródła elektroniczne |
W cyklu 2024/SZ:
Z powodu prowadzenia w bieżącym roku akademickim elearningu, podano źródła elektroniczne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: