Diagnoza i terapia afazji 11-DTA-5LK-s
Afazja w ujęciu neurologopedii. Koncepcje interpretowania zaburzeń afatycznych. Typologie i klasyfikacje afazji
Dobór narzędzi diagnostycznych i metod terapii osób z afazją. Zasady diagnozy zaburzeń językowych u osób z uszkodzeniami mózgu
Afazja dziecięca – diagnoza, objawy, terapia
Metodyka postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w poszczególnych typach afazji. Standardy postępowania logopedycznego w afazji. Diagnoza afazji – studia przypadków. Metody terapii w afazji
Procedury diagnozy logopedycznej osób dorosłych z afazja
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Zna i rozumie, terminologię, teorię i metodykę pracy logopedycznej w zakresie afazji
Zna i rozumie specyfikę afazji, reakcje jej towarzyszące, rodzaje. Wie jakie są przyczyny afazji
Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania osób z afazją jako uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem osób z afazją, procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych w szczególności w zakresie logopedii. Potrafi zaprojektować postępowanie terapeutyczne w przypadku afazji (z uwzględnieniem indywidualnej specyfiki rozwojowej jednostki)
Jest gotowy do utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce logopedycznej, do rozważnego i dojrzałego zaangażowania w projektowanie, planowanie i realizowanie działań terapeutycznych osób z afazją
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. Postępowanie logopedyczne w przypadku afazji. W : Logopedia : standardy postępowania logopedycznego : podręcznik akademicki / redakcja naukowa: Stanisław Grabias, Jolanta Panasiuk, Tomasz Woźniak.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015,
2. Puchalska M.: Kierunki współczesnej terapii chorych z afazją. W: Podstawy neurologopedii: podręcznik akademicki / red. Tadeusz Gałkowski, Elżbieta Szeląg ; Uniwersytet Opolski.- Opole
3. Tońska-Szyfelbein A.: Opowiedz o... : terapia zaburzeń mowy u dzieci z afazją, dysfazją dziecięcą lub opóźnionym rozwojem mowy. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: