Diagnoza środowiska społecznego 11-DS-2ASL-pw-s
Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do przeprowadzania diagnoz środowisk lokalnych, ze szczególnym akcentem na ich płaszczyznę społeczną. Wprowadzenie w podstawy teoretyczne tego procesu dopełnia podjęcie zadania badawczego, pozwalającego dokonać odniesień zyskanych w praktyce doświadczeń badacza do posiadanej już podbudowy teoretycznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia niezbędne w diagnozowaniu środowiska lokalnego
- zna podstawowe reguły i zasady diagnozowania środowisk lokalnych oraz metody i techniki stosowane w toku ich diagnozowania
- potrafi wskazać uwarunkowania procesu diagnostycznego oraz potencjalne błędy mogące się pojawić w procesie diagnozowania środowiska lokalnego
- potrafi dokonać (samodzielnie bądź w zespole) diagnozy wybranego środowiska lokalnego
- ma świadomość ważności rzetelnie przeprowadzonej diagnozy środowiska lokalnego dla dalszych działań w jego obrębie
Kryteria oceniania
Ocena stopnia utrwalenia treści omawianych podczas wykładów - egzamin ustny lub pisemny.
Ocena zrealizowanego zadania badawczego, podjętego w wybranym środowisku lokalnym
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe pojęcia i rozwiązania, Warszawa 2006
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001
Szatur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej. Metody i problemy, Warszawa 2014
Wysocka E., Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Warszawa 2007
Seria "ABC organizowania społeczności lokalnej", Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: