Diagnoza rodziny 11-DR-11-s
Zagadnienia terminologiczne: diagnoza i diagnozowanie różnice definicyjne; przebieg procesu diagnostycznego (etapy), warunki diagnozowania, obszary diagnozy
Zasady i schemat diagnozy rodziny
Diagnozowanie rodziny – charakterystyka okoliczności oraz specyfika działania diagnostycznego
Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas zbierania danych o rodzinie
Kompetencje osoby diagnozującej
Zasady etyczne w diagnozowaniu rodziny
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Zna i stosuje pojęcia dotyczące problematyki diagnozy w pracy pedagoga, w tym pracy diagnostycznej z rodziną
zna terminologię niezbędną dla zrozumienia i interpretacji zjawisk występujących w rodzinie; rozumie i wyjaśnia istotę zmian rozwojowych zachodzących w systemie rodzinnym
podejmuje pogłębioną analizę zjawisk zachodzących w rodzinie w wybranych wymiarach funkcjonowania systemu rodzinnego
rozumie i wyjaśnia znaczenie schematów komunikacyjnych w systemie rodzinnym
wie jak skutecznie prowadzić czynności diagnostyczne i oznajmiać wynik diagnozy
zna indywidualne kompetencje diagnostyczne dotyczące korzystania z odpowiednich technik i narzędzi diagnostycznych, w tym uwzględniania specyfiki diagnozowania rodziny.
stosuje normy etyczne w pracy z rodziną i rozumieć konieczność współpracy z innymi specjalistami oraz ciągłego samorozwoju
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne
egzamin pisemny (test)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Jarosz E., Rozpoznawanie sytuacji psychospołecznej dziecka w rodzinie – założenia zintegrowanego modelu diagnozy, w: Diagnoza i
• profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, red. M. Deptuła, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006, s. 72-84
• Kołbik I., Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro,
• Wydawnictwo UJ, Kraków 1999, s. 97-110.
• Lisowska, Elżbieta (2008). Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną. Kielce (rozdział V, VI)
• Ryś, M. (2001). Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa
• Święcicka, Małgorzata (red.) (2011)Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa. (tekst Szymona Chrząstowskiego, Czy diagnoza ma sens? Miejsce diagnozy we współczesnej terapii rodzin, s. 13-28)
• „Ostatnia rodzina”, reż. J.P. Matuszyński, 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: