Diagnostyka w pedagogice specjalnej
11-DPSP-11-n
Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej.
Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Konteksty diagnozowania.
Metody i techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej, ocena przydatność i dobór narzędzi diagnostycznych
Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, diagnoza dla rozwoju
Ocena przydatność gotowych narzędzi, pakietów diagnostycznych, przygotowanie materiałów do diagnozy
Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). Analiza terminologii stosowanej w orzeczeniach psychologicznych, pedagogicznych. Formułowanie zaleceń i wskazań dla edukacji i rehabilitacji
W cyklu 2021/SL:
Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy. Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji) Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”) Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności. Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji).
|
W cyklu 2022/SL:
Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, statyczna, psychospołeczna, funkcje diagnozy. Metody i narzędzia rozpoznania pedagogicznego: obserwacja (rodzaje, zalety, sposoby nadawania struktury procesowi obserwacji) Diagnozowanie składników samoświadomości, wskaźniki rozwojowe i diagnostyczne (zachowania diagnostyczne dla poszczególnych typów „relacji”) Samodzielność życiowa, autonomia. Diagnoza poziomu samodzielności. Najczęściej stosowane skale oceny poziomu samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Skala Selfind – elementy, przeznaczenie. Problemy diagnozy zaburzeń psychicznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji).
|
Cele kształcenia
Przekazanie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Czytelnia, biblioteka UAM, zasoby internetowe, wykładowca udostępnia wybrane artykuły, teksty źródłowe
Kierunek studiów
Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Pedagogika specjalna: edukacja i rehabilitacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień X
Wykład konwersatoryjny X
Wykład problemowy X
Dyskusja x
Praca z tekstem X
Metoda analizy przypadków X
Uczenie problemowe (Problem-based learning) X
Demonstracje dźwiękowe i/lub video X
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) X
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
w roku akademickim 2020/2021 w całości prowadzony on-line
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
3
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
I rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
podstawowa wiedza z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki specjalnej
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Pogłębienie wiedzy dotyczącej postępowania diagnostycznego, założeń, celów, sposobów postępowania w procesie diagnozy dla rozwoju, edukacji i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.Pogłębienie wiedzy dotyczącej uwarunkowań procesu diagnostycznego, diagnozy edukacyjnej, diagnozy dla rozwoju, diagnozy funkcjonalnej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie do prowadzenia diagnozy wstępnej pedagogicznej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożonego niepełnosprawnością intelektualną, diagnozy ucznia z niepełnosprawnością intelektualną. Wypracowanie umiejętności formułowania i interpretowania diagnozy dla rozwoju, dla celów edukacji i rehabilitacji. Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.
Efekty kształcenia
Zna i rozumie cele, zadania, zasady prowadzenia, uwarunkowania, elementy diagnozy pedagogicznej
Zna elementy diagnozy pedagogicznej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dostrzegać i analizować wskaźniki trudności i źródła problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych ucznia z niepełnosprawnością; ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi formułować interpretować zalecenia diagnozy dla celów edukacyjno-rehabilitacyjnych.
Potrafi pracować w zespole, sprawnie porozumiewać się z innymi specjalistami, rodzicami i opiekunami
Jest gotowy wziąć odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, za osoby, dla których dobra stara się działać; podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Jest gotów doskonalić warsztat umiejętności diagnostycznych, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- punkty za wykonane zadania A-D (przygotowanie notatki na podstawie tekstu, analiza materiału filmowego i artykułu, mapa myśli)
punktacja 0-3 p.
3- poprawna forma i treść, zachowany termin, odniesienie do tekstu, filmu
2- poprawna forma i treść, przekroczenie terminu, odniesienie do tekstu, filmu, nieliczne błędy
1-poprawna forma i treść, niezachowany termin, nieliczne odniesienia do materiałów
0- niepoprawna odpowiedź
4 x 3p.= 12p. - za samodzielną pracę
- punkty uzyskane w teście wiadomości podsumowującym wykłady
test ( wybór, uzupełnienie) - 20 pytań (x 1p)
ocena
20p. (test) +12p. (zadania)= 32p.
32-29p. bdb
28-27p. db+
26-23p. db
22-20p. dst+
19-16p. dst
10p.(test) + 6p. (zadania, student wykonuje wszystkie zadania) = 16p. - poniżej ocena - ndst
Praktyki zawodowe
Literatura
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2021/SL:
1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. 2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. 3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. 4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. 5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. 6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. 7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
|
W cyklu 2022/SL:
1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. 2) Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium. 3) Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium. 4) Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii. 5) Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP. 6) Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP. 7) Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: