Diagnostyka w pedagogice specjalnej 11-DPSP-11-n
Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej.
Elementy procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym. Konteksty diagnozowania.
Metody i techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie pedagogicznej, ocena przydatność i dobór narzędzi diagnostycznych
Diagnoza funkcjonalna, dynamiczna, diagnoza dla rozwoju
Ocena przydatność gotowych narzędzi, pakietów diagnostycznych, przygotowanie materiałów do diagnozy
Interpretacja diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i wynikających z niej zaleceń (dla edukacji i rehabilitacji). Analiza terminologii stosowanej w orzeczeniach psychologicznych, pedagogicznych. Formułowanie zaleceń i wskazań dla edukacji i rehabilitacji
W cyklu 2022/SL:
Cele diagnozowania w pedagogice specjalnej. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie cele, zadania, zasady prowadzenia, uwarunkowania, elementy diagnozy pedagogicznej
Zna elementy diagnozy pedagogicznej ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z niepełnosprawnością intelektualną.
Potrafi dostrzegać i analizować wskaźniki trudności i źródła problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych ucznia z niepełnosprawnością; ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Potrafi formułować interpretować zalecenia diagnozy dla celów edukacyjno-rehabilitacyjnych.
Potrafi pracować w zespole, sprawnie porozumiewać się z innymi specjalistami, rodzicami i opiekunami
Jest gotowy wziąć odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, za osoby, dla których dobra stara się działać; podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Jest gotów doskonalić warsztat umiejętności diagnostycznych, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- punkty za wykonane zadania A-D (przygotowanie notatki na podstawie tekstu, analiza materiału filmowego i artykułu, mapa myśli)
punktacja 0-3 p.
3- poprawna forma i treść, zachowany termin, odniesienie do tekstu, filmu
2- poprawna forma i treść, przekroczenie terminu, odniesienie do tekstu, filmu, nieliczne błędy
1-poprawna forma i treść, niezachowany termin, nieliczne odniesienia do materiałów
0- niepoprawna odpowiedź
4 x 3p.= 12p. - za samodzielną pracę
- punkty uzyskane w teście wiadomości podsumowującym wykłady
test ( wybór, uzupełnienie) - 20 pytań (x 1p)
ocena
20p. (test) +12p. (zadania)= 32p.
32-29p. bdb
28-27p. db+
26-23p. db
22-20p. dst+
19-16p. dst
10p.(test) + 6p. (zadania, student wykonuje wszystkie zadania) = 16p. - poniżej ocena - ndst
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2022/SL:
1) Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: