Diagnostyka psychopedagogiczna 11-DPSC-11-pw-s
Zrozumienie i umiejętność określenia i definiowania elementów procesu diagnozy rozwiniętej
Znajomość możliwości zastosowania diagnozy w pedagogice
Umiejętność definiowania różnych modeli diagnoz z wybranych obszarów pedagogiki
Znajomość i umiejętność rozróżnienia podmiotowych i sytuacyjnych uwarunkowań procesu diagnozy
Znajomość kompetencji diagnosty niezbędnych na różnych etapach dokonywania diagnozy
Znajomość i umiejętność definiowania błędów pojawiających się w procesie diagnozy
Zrozumienie podstawowych zasad etycznych w procesie diagnozy
Zrozumienie i umiejętność definiowania podstawowych standardów dla osób stosujących metody testowe w psychologii i pedagogice
Znajomość różnych rodzajów obserwacji, ich wad i zalet oraz możliwości ich zastosowania w praktyce
Umiejętność definiowania obserwowalnych wskaźników diagnozowanych kompetencji i oceny poziomu rozwoju kompetencji na ich podstawie
Umiejętność definiowania pojęć wywiadu i rozmowy oraz znajomość typów wywiadu
Znajomość i umiejętność stosowania technik prowadzenia wywiadu i rozmowy
Znajomość etapów prowadzenia wywiadu i rozmowy oraz umiejętność prowadzenia zgodnie z nimi wywiadu i rozmowy
Znajomość zasad konstruowania kwestionariusza oraz wad i zalet metody
Umiejętność stosowania odpowiednich pytań podczas konstruowania kwestionariusza
Znajomość celu i zasad stosowania różnych technik projekcyjnych
Znajomość zasad i możliwości, szans i zagrożeń, wad i zalet metod socjometrycznych
Umiejętność przygotowywania badania socjometrycznego
Znajomość zasad interpretacji wyników badania socjometrycznego
Zrozumienie czynników wpływających na ocenę osiągnięć i niepowodzeń szkolnych
Znajomość zasad dokonywania wieloaspektowej diagnozy niepowodzeń szkolnych
Znajomość zasad dokonywania diagnozy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
Zrozumienie zasad i warunków oraz metod dokonywania diagnozy sytuacji dziecka w rodzinie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Wyjaśnia: pojęcie, przedmiot i proces diagnozowania.
Opisuje oraz uzasadnia stosowanie poszczególnych rodzajów diagnozy.
Opisuje etapy procesu diagnozowania.
Potrafi zdefiniować analizowane zachowanie w sposób pozwalający na jego obserwację i opisanie.
Rozumie różnice pomiędzy diagnozowaniem a testowaniem.
Potrafi dokonać wyboru optymalnej metody diagnostycznej.
Potrafi wykorzystać w praktyce transteoretyczny model zmiany Prochaski i DiClemente.
Posiada umiejętność konstruowania schematu rozmowy z klientem.
Posiada umiejętność korzystania z wybranych narzędzi pomiaru.
Posiada umiejętność wstępnego diagnozowania trudności szkolnych, przemocy w rodzinie, uzależnienia i współuzależnienia.
Posiada umiejętność komunikowania diagnozy.
Potrafi samodzielnie przeprowadzić badanie za pomocą wywiadu, obserwacji i kwestionariuszy.
Jest świadomy konsekwencji niewłaściwego komunikowania się z klientem.
Posiada umiejętność etycznego zbierania i interpretacji danych oraz przekazywania wyników diagnozy.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie projektu
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,
Literatura
1. Bąbel, P., Suchowierska, M., Ostaszewski P. (2010). Analiza zachowania od A do Z. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Brzeziński J. (red.) (1995) Z zagadnień diagnostyki psychologicznej. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora,
3. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Scholar
4. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Żak
5. Juczyński, Z. (2009). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
6. Meili R. (1967). Podręcznik diagnostyki psychologicznej. Warszawa: PWN
7. Oster G.D. (2000). Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: GWP
8. Ostrowska K., Milewska E. (1986). Diagnozowanie psychologiczne w kryminologii. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej
9. Paluchowski, W. (2006). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
10. Paluchowski, W. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
11. Rosenhan D.L. (1994). Psychopatologia. Warszawa: PTP
12. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
13. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: