Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji 11-DPR-11-s
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki
Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne
Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem
Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu
Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych
Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin
Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu
Literatura
Literatura:
E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
W. Wysocka, Człowiek w środowisku życia, Warszawa 2007.
E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013
M. Filipiak, W.J. Paluchowski, B. Zalewki, M. Tarnowska, Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2015.
S. Kowalik, J. Brzeziński, Charakterystyka wybranych metod klinicznych. Rozmowa psychologiczna (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 7.1. Rozmowa psychologiczna
J. Morrison, Wstępny wywiad diagnostyczny, Warszawa 2015, rozdziały:
Rozdział 3. Budowanie dobrej relacji z pacjentem
Rozdział 8. Życie osobiste i społeczne
Rozdział 17. Nietypowe i trudne zachowania pacjenta oraz inne kwestie
Rozdział 9. Tematy wrażliwe
R. Wallen, Psychologia kliniczna, Warszawa 1964, rozdziały:
Rozdział V. Wywiad: dane obserwacyjne
Rozdział VI: Przeprowadzenie wywiadu: nawiązanie kontaktu
C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Umiejętności interpersonalne i komunikacja, s. 62-84.
E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 24-28 (publikacja w wersji online)
D. Ziółkowska – Maciaszek, Kto będzie klientem? Nad czym będę pracował? Wstępny wywiad w poradni psychologiczno-pedagogicznej, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.
A. Wilkin – Day, Trudne rozmowy z uczniami. Wywiad psychologiczny z dzieckiem w pracy psychologa szkolnego, (w:) K. Stemplewska – Zakowicz, K. Krejtz, Wywiad psychologiczny. Wywiad z różnych kontekstach praktycznych, Warszawa 2009.
M. Karwowska-Struczyk, W. Hajnicz, Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1986, s. 13-57.
A.I. Brzezińska, J. M. Brzeziński, Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych, (w:) J. M. Brzeziński (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów, Poznań 2011, s. 299-319, 387 - 399 http://www.staff.amu.edu.pl/~brzezuam/teksty/skale_szacunkowe.pdf
M. Święcicka, Skale szacunkowe dla rodziców i nauczycieli jako narzędzie diagnozy w psychologii klinicznej dziecka, (w:) M. Święcicka (red.), Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny, Warszawa 2011.
J. Rembowski Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży: zarys technik badawczych, Warszawa 1986, s. 14-31, 58-90.
Dzieci alkoholików. Indywidualne plany pomocy, Warszawa 2006.
E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 76 – 81, 324-335.
J. Sztumski, Socjometria, (w:) J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995, s. 148-155.
M. Deptuła, Rozpoznawanie dzieci nieakceptowanych przez rówieśników, (w:) M. Deptuła (red.), Diagnoza, Warszawa 2009.
W. Domachowski, Interakcyjny model funkcjonowania społecznego, (w:) M. Sęk, Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 1998. Rozdział 6.
E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, Warszawa 2008, (cała!!!).
http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf
N. Cybis (i inni), Uczeń zdolny - analiza Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych : raport przygotowany w ramach projektu Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym, Warszawa 2013, s. 7-49. https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-42584/category/104-raporty-z-bada
E. Jarosz, E. Wysocka, E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006, s. 204 – 218.
G. Binder, R. Michaelis, Trudności w nauce: skuteczne sposoby pracy z dzieckiem, Warszawa 2003. (zakres podam przed zajęciami)
A.M. Serweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004, s. 35-72.
R. A. Barkley, Zbuntowane dzieci. Ocena terapeutyczne oraz program pracy z rodzicami. Podręcznik kliniczny, Kraków 2015, rozdział 2. Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci, s. 71-96.
A. Kołakowski, Zaburzania zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, rozdział 1. Kliniczny obraz zaburzeń zachowania, s. 15-63.
L. Zaremba, Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i
SPE oraz sposoby ich zaspokajania, Warszawa 2014,http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf
J. Gładyszewska-Cylulko, B. Cytowska, A. Drzazga, I. Jagoszewska, P. Plichta, B. Szczupał, Specjalne potrzeby edukacyjne, Kraków 2017.
E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254.
E. Dybowska, Teoria systemowej pracy z rodziną, Kraków 2012, s. 4-24 (publikacja w wersji online)
C. Sutton, Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańsk 2004, rozdz. Dzieci i ich rodziny, s. 84 – 105.
E. Wysocka, Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007, s. 150-254.
Poradnik dla gin i organizacji pozarządowych jak organizować lokalny system pomocy dzieciom krzywdzonym (http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnacf728.pdf), rozdziały:
M. Keller-Hamela, M. Szulik, J. Zmarzlik, Diagnoza
A. Margolis – Edelman, Medyczna diagnoza zespołu dziecka maltretowanego
A. Pacewicz, Nadużycia seksualne wobec dzieci – rozpoznawanie, terapia, profilaktyka
R. Thomas, P. Thomas, Skutki krzywdzenia dzieci dla ich rozwoju
Kotowska, Odległe skutki krzywdzenia dzieci
J. Przewłocka, Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań, Warszawa 2015, http://produkty.ibe.edu.pl/docs/inne/ibe-analizy-08-2015-klimat-szkoly.pdf
M. Kulesza, M. Kulesza, Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego, Pedagogika społeczna, nr 3 (57)/2015, http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/content/abstrakt/PS%203%20(2015)%20113-125.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: