Diagnostyka psychopedagogiczna w resocjalizacji 11-DPR-11-n
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym.
2.Podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie psychopedagogicznej. Procedura ilościowa a jakościowa. Postępowanie metodologiczne w diagnostyce, Metody, techniki, narzędzia diagnostyczne: metody badań pedagogicznych, powiązane z nimi techniki, przegląd narzędzi, demonstracja wybranych narzędzi i procedur instytucjonalnych związanych z diagnozą psychopedagogiczną
3.Przedmiotowe i podmiotowe uwarunkowania kontaktu diagnostycznego. Przygotowanie zawodowe diagnosty. Kontakt diagnostyczny i jego znaczenie dla diagnozy psychopedagogicznej
4.Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny. Znaczenie dla diagnozy rozwoju cech adaptacyjnych do środowiska społecznego
5.Diagnoza sytuacji szkolnej w kontekście rozwoju osobowości.
6.Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
7.Zasady etyczne w diagnostyce psychopedagogicznej.
W cyklu 2020/SZ:
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. |
W cyklu 2021/SZ:
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. |
W cyklu 2022/SZ:
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. |
W cyklu 2023/SZ:
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. |
W cyklu 2024/SZ:
1.Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych. Rola diagnozy w postępowaniu celowościowym. Diagnoza a prakseologia pedagogiczna i innych nauk społecznych. Podejście racjonalne i empiryczne jako filary diagnozy. Diagnoza instytucjonalna a diagnoza w życiu codziennym. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe pojęcia, modele i zasady diagnozowania w obszarze pedagogiki
Przedstawia podstawowe kategorie diagnostyczne w obszarze pedagogiki
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne
Nawiązuje kontakt z diagnozowanym podmiotem
Wybiera metody, techniki i narzędzia adekwatnie do potrzeb diagnozowanego podmiotu
Konstruuje projekt oddziaływań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych na podstawie zgromadzonych danych
Współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin
Dokonuje ewaluacji działań podjętych na podstawie stworzonego projektu
Literatura
- Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000.
- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006.
- Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do „Arkusza Zachowania się Ucznia”, (w) Choynowski M., Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym: rozszerzone podręczniki dla badającego, Warszawa 1997.
- Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996.
- Ryś M., Systemy rodzinne, Warszawa 2004.
- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011.
-Stęplewska- Żakowicz K., Krejtz K., Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach praktycznych, cz. III, Warszawa 2005.
- Włoch S. & A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009.
- Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973.
W cyklu 2020/SZ:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. |
W cyklu 2021/SZ:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. |
W cyklu 2022/SZ:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. |
W cyklu 2023/SZ:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. |
W cyklu 2024/SZ:
Brzeziński J., Kowalik S., Charakterystyka wybranych metod diagnozy klinicznej, (w) H. Sęk (red.) Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2000. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: