Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo - wychowawczej 11-DPPO-11-s
Na wykładzie omawiane są teoretyczne podstawy diagnostyki psychopedagogicznej (pojęcie diagnozy, rodzaje diagnoz, cele diagnozy psychopedagogicznej, modele diagnoz). Przedstawiany jest także schemat głównych komponentów diagnozy psychopedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz postępowanie pedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku (schemat komponentów diagnozy indywidualnego przypadku – przykładowe studia przypadku).
Na konwersatoriach przedstawione zostają wybrane metody i techniki diagnostyczne (obserwacja, rozmowa i wywiad środowiskowy, ankiety i kwestionariusze, , analiza dokumentów i wytworów dziecka, wybrane metody i techniki projekcyjne, metoda socjometrii, technika "Zgadnij kto?"). Analizowane są również przykłady specjalistycznego procesu diagnostycznego związanego z wybranymi syndromami zaburzeń rozwoju i socjalizacji dziecka oraz z diagnozowaniem środowiska wychowawczego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie podstawy diagnostyki psychopedagogicznej.
2. Student rozróżnia i objaśnia główne komponenty diagnozy psychopedagogicznej.
3. Student rozumie postępowanie psychopedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku.
4. Student sporządza diagnozę indywidualnego przypadku i diagnozę środowiska.
5. Student posługuje się wybranymi technikami diagnostycznymi (rozmowa, ankiety, testy, obserwacja).
6. Student sporządza wybrane narzędzia diagnostyczne (scenariusze rozmów, kwestionariusz ankiet, scheduły obserwacyjne).
7. Student interpretuje badania nad podstawowymi środowiskami społeczno – wychowawczymi
dziecka: rodziną, klasą szkolną, grupą rówieśniczą, środowiskiem lokalnym.
8. Student jest zorientowany na pomoc drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu).
Kryteria oceniania
Wykłady: Praca pisemna - diagnoza indywidualnego przypadku, egzamin pisemny - test,
konwersatoria: obserwacja podczas konwersatorium oraz sporządzenie trzech narzędzi diagnostycznych (arkusz obserwacji, scenariusz rozmowy, test diagnostyczny)
Literatura
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003,
- Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006
Dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1645/Diagnostyka%20i%20profilaktyka%20w%20teorii%20i%20praktyce%20pedagogicznej.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza, Warszawa 2009
- Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006
- Kulesza M., Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego, Studia nad Rodziną UKSW2015 R. XIX nr 1 (36)
Dostęp: Kulesza-SnR-2015-01-1.pdf
- Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004
- Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009
- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011
- Tomaszewska A., Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011
Dostęp:
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-9491756922145733:4562159575&q=https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/5186&sa=U&ved=2ahUKEwiewa7gjLPuAhVRQEEAHWkrCdgQFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2un1tiw3JoOR4cdbTGl6WO
- Wysocka E., Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, Nr 4(64), 2013 dostęp: https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/137/126
W cyklu 2020/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, |
W cyklu 2021/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, |
W cyklu 2022/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, |
W cyklu 2023/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, |
W cyklu 2024/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: