Diagnostyka psychopedagogiczna w pedagogice opiekuńczo - wychowawczej
11-DPPO-11-s
Na wykładzie omawiane są teoretyczne podstawy diagnostyki psychopedagogicznej (pojęcie diagnozy, rodzaje diagnoz, cele diagnozy psychopedagogicznej, modele diagnoz). Przedstawiany jest także schemat głównych komponentów diagnozy psychopedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz postępowanie pedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku (schemat komponentów diagnozy indywidualnego przypadku – przykładowe studia przypadku).
Na konwersatoriach przedstawione zostają wybrane metody i techniki diagnostyczne (obserwacja, rozmowa i wywiad środowiskowy, ankiety i kwestionariusze, , analiza dokumentów i wytworów dziecka, wybrane metody i techniki projekcyjne, metoda socjometrii, technika "Zgadnij kto?"). Analizowane są również przykłady specjalistycznego procesu diagnostycznego związanego z wybranymi syndromami zaburzeń rozwoju i socjalizacji dziecka oraz z diagnozowaniem środowiska wychowawczego.
Cele kształcenia
1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,
2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego
3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.
4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.
5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.
6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
MS Teams
Kierunek studiów
pedagogika, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Kod ECTS
11-DPSC-11-s
Liczba godzin przedmiotu
45
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda ćwiczeniowa
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 45h
Przygotowanie do zajęć 40h
Czytanie wskazanej literatury 30h
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, narzędzia do diagnozy, itp. 20h
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 40h
SUMA GODZIN 175h
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 6
Poziom przedmiotu
I stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
II rok
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
1. przekazanie wiedzy z zakresu podstaw diagnostyki psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem schematu głównych komponentów diagnozy pedagogicznej dla celów wychowania (struktura procesu diagnostycznego) oraz schematu diagnozy indywidualnego przypadku,
2. przekazanie wiedzy na temat uwarunkowań procesu diagnostycznego
3. przekazanie wiedzy dotyczącej diagnozowania podstawowych środowisk społeczno – wychowawczych dziecka: rodziny, klasy szkolnej, szkoły.
4. kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnostycznymi - obserwacja, sondaż diagnostyczny, rozmowa, wywiad, ankieta, testy, socjometria, analiza dokumentów.
5. przygotowanie wybranych narzędzi: scenariuszy rozmów i wywiadów, kwestionariuszy ankiety, testów.
6. uwrażliwienie na konieczność pomocy drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu)
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie podstawy diagnostyki psychopedagogicznej.
2. Student rozróżnia i objaśnia główne komponenty diagnozy psychopedagogicznej.
3. Student rozumie postępowanie psychopedagogiczne w diagnostyce indywidualnego przypadku.
4. Student sporządza diagnozę indywidualnego przypadku i diagnozę środowiska.
5. Student posługuje się wybranymi technikami diagnostycznymi (rozmowa, ankiety, testy, obserwacja).
6. Student sporządza wybrane narzędzia diagnostyczne (scenariusze rozmów, kwestionariusz ankiet, scheduły obserwacyjne).
7. Student interpretuje badania nad podstawowymi środowiskami społeczno – wychowawczymi
dziecka: rodziną, klasą szkolną, grupą rówieśniczą, środowiskiem lokalnym.
8. Student jest zorientowany na pomoc drugiemu człowiekowi (diagnozowanemu).
Kryteria oceniania
Wykłady: Praca pisemna - diagnoza indywidualnego przypadku, egzamin pisemny - test,
konwersatoria: obserwacja podczas konwersatorium oraz sporządzenie trzech narzędzi diagnostycznych (arkusz obserwacji, scenariusz rozmowy, test diagnostyczny)
Literatura
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003,
- Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006
Dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1645/Diagnostyka%20i%20profilaktyka%20w%20teorii%20i%20praktyce%20pedagogicznej.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza, Warszawa 2009
- Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006
- Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006
- Kulesza M., Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego, Studia nad Rodziną UKSW2015 R. XIX nr 1 (36)
Dostęp: Kulesza-SnR-2015-01-1.pdf
- Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004
- Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009
- Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011
- Tomaszewska A., Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011
Dostęp:
https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-9491756922145733:4562159575&q=https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/5186&sa=U&ved=2ahUKEwiewa7gjLPuAhVRQEEAHWkrCdgQFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2un1tiw3JoOR4cdbTGl6WO
- Wysocka E., Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, Nr 4(64), 2013 dostęp: https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/137/126
W cyklu 2023/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, - Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006 Dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1645/Diagnostyka%20i%20profilaktyka%20w%20teorii%20i%20praktyce%20pedagogicznej.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza, Warszawa 2009 - Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006 - Kulesza M., Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego, Studia nad Rodziną UKSW2015 R. XIX nr 1 (36) Dostęp: Kulesza-SnR-2015-01-1.pdf - Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004 - Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009 - Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 - Tomaszewska A., Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011 Dostęp: https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-9491756922145733:4562159575&q=https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/5186&sa=U&ved=2ahUKEwiewa7gjLPuAhVRQEEAHWkrCdgQFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2un1tiw3JoOR4cdbTGl6WO - Wysocka E., Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, Nr 4(64), 2013 dostęp: https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/137/126
|
W cyklu 2024/SZ:
- Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, - Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006 Dostęp: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1645/Diagnostyka%20i%20profilaktyka%20w%20teorii%20i%20praktyce%20pedagogicznej.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Cz. 1, Diagnoza, Warszawa 2009 - Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 - Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006 - Kulesza M., Zasoby rodzinne – nowa perspektywa podejścia do rodziny w obszarze w obszarze diagnostyki i poradnictwa psychopedagogicznego, Studia nad Rodziną UKSW2015 R. XIX nr 1 (36) Dostęp: Kulesza-SnR-2015-01-1.pdf - Łobocki M. Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2004 - Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa 2009 - Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011 - Tomaszewska A., Diagnoza pedagogiczna z elementami terapii, Szczecin 2011 Dostęp: https://www.google.com/url?client=internal-element-cse&cx=partner-pub-9491756922145733:4562159575&q=https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/5186&sa=U&ved=2ahUKEwiewa7gjLPuAhVRQEEAHWkrCdgQFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2un1tiw3JoOR4cdbTGl6WO - Wysocka E., Standardy etyczne i profesjonalne w pracy pedagoga-diagnosty w kontekście obszarów diagnozy pedagogicznej, Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja, Nr 4(64), 2013 dostęp: https://kwartalniktce.edu.pl/ojs/index.php/tce/article/view/137/126
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: