Diagnostyka w pedagogice specjalnej 11-DPP-11-s
Omówienie elementów procesu diagnostycznego. Analiza problemów etycznych związanych z procesem diagnostycznym
Przegląd metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w diagnozie pedagogicznej, problemów związanych z diagnozą funkcjonowania poznawczego dziecka. Dobór narzędzi diagnostycznych do
problemów rozwojowych dziecka.
Przygotowanie i formułowanie wniosków diagnostycznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wskazać elementy procesu diagnostycznego
Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą etycznych problemów związanych z diagnozą
Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą metod i technik diagnostycznych
Potrafi w sposób adekwatny dokonywać wyboru metod i technik diagnostycznych
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranego obszaru rozwoju dziecka
Potrafi sformułować wnioski diagnostyczne oraz przygotować w formie pisemnej diagnozę rozwoju dziecka
Kryteria oceniania
test pisemny, symulacja sytuacji diagnostycznej, opracowanie arkusza diagnozy
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2021/SL:
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. |
W cyklu 2022/SL:
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: