Diagnoza psychopedagogiczna w edukacji 11-DPE-2PS-pw-n
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Diagnoza jako proces i wynik procesu. Etapy i modele postępowania diagnostycznego.
Teoretyczne zaplecze diagnozy statycznej i dynamicznej.
Metody diagnostyczne - rozmowa, obserwacja, metody kwestionariuszowe, metody projekcyjne. Narzędzia diagnostyki psychopedagogicznej w diagnozie gotowości szkolnej
Diagnoza sytuacji szkolnej dziecka, środowiska rodzinnego, niepełnosprawności intelektualnej; gotowości szkolnej. Dobór i wykorzystanie narzędzie, tworzenie warsztatu diagnosty.
Diagnoza poziomu rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, funkcjonowania emocjonalnego i dojrzałości społecznej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, płaszczyzny edukacji i rehabilitacji.
Analiza terminologii stosowanej w orzeczeniach psychologicznych, pedagogicznych. Formułowanie zaleceń i wskazań dla edukacji i rehabilitacji
Dylematy etyczne, współpraca zespołu diagnostycznego, błędy w procesie diagnozowania
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Zna i rozumie uwarunkowania i zasady organizacji procesu diagnostycznego w edukacji.
Zna i rozumie zadania diagnozy psychopedagogicznej ucznia z niepełnosprawnością intelektualną, metody i techniki diagnostyczne wykorzystywane w diagnostyce edukacyjnej
Potrafi w dokonywać wyboru metod i technik, zaplanować i przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranego obszaru rozwoju dziecka/ucznia rozpoczynającego naukę szkolną
Potrafi dostrzegać i analizować wskaźniki trudności i źródła problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych osoby z niepełnosprawnością;
Potrafi sformułować wnioski diagnostyczne oraz przygotować w formie pisemnej diagnozę rozwoju dziecka. Potrafi opracować i formułować zalecenia dla edukacji i rehabilitacji.
Potrafi pracować w zespole, sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki specjalnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów.
Jest gotów/gotowa do wzięcia odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, za osoby, dla których dobra stara się działać; podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Jest gotów/gotowa doskonalić warsztat umiejętności diagnostycznych, ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie diagnozowania psychopedagogicznego.
Kryteria oceniania
kolokwium, test wiedzy (wykład)
bardzo dobry (bdb; 5,0) - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5) - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0) - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5) - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0) - zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0) - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Dołęga, Z. (2010). Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, tom. I. Katowice: UŚ.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna. Warszawa: Kompedium.
Piszczek, M. (2011). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Warszawa: Kompedium.
Matczak, A. (1994). Diagnoza intelektu. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.
Klaczak, M, Majewicz, P. (2006). Diagnoza i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków: Wydawnictwo AP.
Stemplewska- Żakowicz, K., Kreitz, K. (2005). Wywiad psychologiczny w rożnych kontekstach praktycznych. Warszawa: PTP.
Stemplewska- Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: