Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
11-DPE-11-n
Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole
Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów
W cyklu 2022/SL:
1. Cele - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę
|
W cyklu 2023/SL:
1. Cele - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę
|
W cyklu 2024/SL:
1. Cele - zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej - zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE - wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp. - zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna -przedstawienie studentom form pomocy ppp - zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę
|
Cele kształcenia
Przekazanie wiedzy na temat terminologii i podstawowych założeń dotyczących doradztwa realizowanego w systemie szkolnym z uwzględnieniem współczesnych problemów edukacyjnych. Przekazanie wiedzy na temat obszarów pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej) Przekazanie wiedzy na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów Wypracowanie umiejętności interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole
Wypracowanie umiejętności rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia a także instytucjami pomocy psychopedagogicznej Rozwinięcie umiejętności etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym, Wypracowanie umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, Wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w sytuacji zadaniowej, praca w oparciu o literaturę. Wypracowanie umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów
Kierunek studiów
Pedagogika
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Metody słowne, podające;
Metody problemowe (aktywizujące) – analiza wybranych przypadków (praca realizowana w podgrupach lub indywidualnie i dyskutowana w grupie);
metody praktyczne – praca/ćwiczenia w kilkuosobowych grupa
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 10 (K)
Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 25 h
Czytanie wskazanej literatury 20 h
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 10
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i prezentacji 20h
Inne (jakie?) -
…
SUMA GODZIN 85
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3
Poziom przedmiotu
II stopień
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
I rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Wiedza, umiejętności i kompetencje z I stopnia studiów pedagogicznych
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
1. Cele
- zapoznanie studentów z istotą rozporządzenia o organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- zapoznanie studentów z charakterystyką uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
-analiza wielowymiarowości i interdyscyplinarności w zakresie działań pomocowych kierowanych do uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społeczne oraz uczniów z SPE
- wypracowanie umiejętności dokonywania refleksyjnej diagnozy potrzeb a następnie zaprojektowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego na podstawie opinii lub orzeczenia z poradni ppp.
- zaznajomienie studentów z podstawowymi umiejętnościami w zakresie komunikacji w zespole diagnostycznym i na linii nauczyciel-rodzic-uczeń-poradnia psychologiczno-pedagogiczna
-przedstawienie studentom form pomocy ppp
- zapoznanie studentów z postmodernistycznymi nurtami pomocy ppp i wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i grupowej w oparciu przedstawiony przypadek o literaturę
Efekty kształcenia
Rozumie i wyjaśnia terminy i podstawowe założenia dotyczące doradztwa realizowanego w systemie szkolnym
Rozróżnia i charakteryzuje obszary pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej)
Posiada wiedzę na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów
Wypracował umiejętność interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracował umiejętność rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia oraz instytucjami pomocy psychopedagogicznej
Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych, jest uwrażliwiony na problem odpowiedzialności pomagającego (poziom deklaratywny)
Rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym.
Wypracował umiejętność pracy indywidualnej i grupowej w oparciu o literaturę
Kryteria oceniania
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
P-kolokwium
P-egzamin pisemny
F- ocena aktywności na zajęciach
Praktyki zawodowe
Literatura
Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków
Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz
Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk
Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005
Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa
Ostrowska K. /red/ (1999) Psychologia praktyczna w systemie oświaty, Warszawa
King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk
Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa
Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców,
W cyklu 2022/SL:
Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
|
W cyklu 2023/SL:
Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
|
W cyklu 2024/SL:
Literatura: Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005 Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i RODZICÓW Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ttp://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
W przypadku kształcenia zdalnego można skorzystać z :
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jako szansa na przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego Teresa Lewandowska-Kidoń (https://lsmll.journals.umcs.pl/j/article/view/8330/6881) Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówkach oświatowych w „nowej odsłonie” Bernard Maria http://yadda.icm.edu.pl/yadda/contributor/211e7981e3a6e739babe07d4dca2ddcf Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – między rutyną a refleksyjną praktyką Barbara Skałbania, Teresa Lewandowska-Kidoń , https://reshistorica.journals.umcs.pl/lrp/article/view/3888Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla dzieci i młodzieży szkolnej - działania dla ochrony zdrowia psychicznego, Tomaszczyk-Pacuła Katarzyna, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-d2ea15bc-31b3-4a0e-a9a3-7a92378f15d5 Rozporządzenia dotyczące organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170001591/O/D20171591.pdf; https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001643;https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4379
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: