Diagnostyka w poradnictwie i coachingu 11-DPC-11-pw-s
TEMATYKA WYKŁADÓW:
TEMATYKA ĆWICZEŃ:
1) Uwarunkowania procesu diagnostycznego:
- kontakt diagnostyczny – wyznaczniki, cechy, techniki budowania kontaktu
- zdolności i kompetencje profesjonalnego diagnosty
- opór w kontakcie diagnostycznym – objawy, źródła i techniki radzenia sobie z oporem
- błędy i wadliwe nastawienia diagnosty
2 Studium przypadku
3 Rozmowa i wywiad w poradnictwie
- podstawowe czynności prowadzącego rozmowę i wywiad
- formalność i nieformalność jako cechy rozmowy i wywiadu
- wzajemny stosunek badającego i rozmówcy
- zaufanie jako warunek powodzenia badawczego w wywiadzie
- utrwalanie przebiegu rozmowy i wywiadu – aspekty organizacyjne i prawne
4 Techniki projekcyjne
- założenia teoretyczne i charakterystyka technik projekcyjnych
- podstawowe zasady i reguły stosowania technik projekcyjnych
- błędy i pułapki dotyczące stosowania technik projekcyjnych
- charakterystyka wybranych technik i narzędzi wykorzystujących mechanizm projekcji (Test Rysunku Rodziny, testy zdań niedokończonych (m.in. Bonnet, Greszta, Choynowski), test wolnych skojarzeń, bajki, niedokończone historyjki, „zwierzyniec”)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zdefiniować pojęcie diagnozy psychopedagogicznej, określić jej rolę i cele w poradnictwie i coachingu.
Wskazać podobieństwa i różnice między diagnozą nozologiczną, a diagnozą opisową/funkcjonalną
Podać argumenty merytoryczne, uzasadniające konieczność umieszczania w diagnozie psychopedagogicznej diagnozy pozytywnej lub/i diagnozy zasobów klienta
Przygotować narzędzia i techniki diagnostyczne w celu przeprowadzenia diagnozy oraz wprowadzić elementy specyficzne dla postępowania coachingowego
Zaplanować etapy postępowania w celu przygotowania diagnozy opisowej/funkcjonalnej oraz przeprowadzić proces diagnostyczny do etapu sporządzenia studium indywidualnego przypadku
Dyskutować na temat dylematów etycznych związanych z rolą pedagoga w procesie diagnozy
Kryteria oceniania
wykład, pogadanka, burza mózgów, metody audiowizualne
Praktyki zawodowe
poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie specjalistyczne, szkoły, świetlice socjoterapeutyczne
Literatura
Baumann, T.; Pilch, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Darmowy. B., Madden, B., Sharry, J. (2007). W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej. Łódź: Galaktyka
Gerstman, S. (1985). Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa: PWN
Jarosz, M, Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Jarosz, M, Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Kargulowi, A. (red.) (2009). Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu.
Milner, J. (2007). Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Poznań: Zysk- i Ska
Morgan, A. (2000). Terapia narracyjna. Wprowadzenie. Warszawa: Paradygmat
Miller, W., Rolnik, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Karków: Wyd. UJ
Rogers, J. (2010). Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk: GWP
Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ
Szczepkowski, J. Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń: Akapit
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne
Zaczyński, W. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: