Diagnostyka w poradnictwie i coachingu 11-DPC-11-pw-n
The subject presents the theoretical basis psycho-pedagogical diagnosis, and the place and role of diagnosis in different models of psychological and pedagogical. Conditions will also be presented in the diagnostic-common factors in different concepts of diagnosis and diagnosis of client resources with a view to focusing on solutions, counseling and coaching. Students will learn the techniques and tools psycho-pedagogical diagnosis and their use in counseling and coaching. Salaries in the competence shall examine the case.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zdefiniować pojęcie diagnozy psychopedagogicznej, określić jej rolę i cele w poradnictwie i coachingu.
Wskazać podobieństwa i różnice między diagnozą nozologiczną, a diagnozą opisową/funkcjonalną
Podać argumenty merytoryczne, uzasadniające konieczność umieszczania w diagnozie psychopedagogicznej diagnozy pozytywnej lub/i diagnozy zasobów klienta
Przygotować narzędzia i techniki diagnostyczne w celu przeprowadzenia diagnozy oraz wprowadzić elementy specyficzne dla postępowania coachingowego
Zaplanować etapy postępowania w celu przygotowania diagnozy opisowej/funkcjonalnej oraz przeprowadzić proces diagnostyczny do etapu sporządzenia studium indywidualnego przypadku
Dyskutować na temat dylematów etycznych związanych z rolą pedagoga w procesie diagnozy
Kryteria oceniania
wykład, pogadanka, burza mózgów, metody audiowizualne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Baumann, T.; Pilch, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Darmowy. B., Madden, B., Sharry, J. (2007). W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej. Łódź: Galaktyka
Gerstman, S. (1985). Rozmowa i wywiad w psychologii. Warszawa: PWN
Jarosz, M, Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Jarosz, M, Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wyd. Akademickie „Żak”
Kargulowi, A. (red.) (2009). Poradoznawstwo - kontynuacja dyskursu.
Milner, J. (2007). Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania. Poznań: Zysk- i Ska
Morgan, A. (2000). Terapia narracyjna. Wprowadzenie. Warszawa: Paradygmat
Miller, W., Rolnik, S. (2010). Wywiad motywujący. Jak przygotować ludzi do zmiany. Karków: Wyd. UJ
Rogers, J. (2010). Coaching. Podstawy umiejętności. Gdańsk: GWP
Okun, B. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: IPZ
Szczepkowski, J. Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Toruń: Akapit
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne
Zaczyński, W. (1995). Praca badawcza nauczyciela. Warszawa: WSiP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: