Diagnoza pedagogiczna dzieci i młodzieży z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym 11-DP-2TP-s
Diagnoza i jej cele. Obszary diagnozy. Diagnoza czarno-biała (Rogers). Instytucje zajmujące się diagnozą. Schemat procesu diagnostycznego. Podstawowe zasady diagnozy. Diagnoza na zlecenie Sądu Rodzinnego. Dylematy etyczne w diagnozie. _01, _05
Studium przypadku. Dobór metod diagnostycznych. Triangulacja rezultatów. Błędy diagnostyczne. Opis i dokumentacja rezultatów diagnozy. Postulaty implementacyjne oraz diagnoza weryfikująca. Interdyscyplinarność diagnozy dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu psychospołecznym. _01, _03, _04
Nieprzystosowanie społeczne i zaburzenia zachowania jako obszar badań diagnostycznych. Skala nieprzystosowania społecznego L. Pytki – krytyczna ocena. Arkusz obserwacyjny T. Achenbacha. _01, _02, _04, _05
Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się. Krytyczna analiza stosowanych rozwiązań diagnostycznych. _01, _02, _04, _05
Narzędzia kwestionariuszowe – podstawowe zasady i błędy konstrukcyjne. _01, _02
Diagnoza przemocy rówieśniczej: metody socjometryczne, kwestionariuszowe, obserwacja. Błędy w diagnozie. Epidemiologia problemu. Podstawowe założenia profilaktyczne oparte o diagnozę. _01, _02, _04
Konstruowanie kwestionariuszy do pomiaru zaangażowania w przemoc rówieśniczą. Typy pytań, sposoby interpretacji. Procedury umożliwiające uzyskanie wiarygodnych wyników. _01, _02
Wywiad i rozmowa. Typy respondentów. Techniki komunikacyjne (w tym specyficzne dla komunikacji z dziećmi z trudnościami psychospołecznymi). Sytuacje trudne w wywiadach i rozmowach. _02, _03, _05
Interdyscyplinarność i współpraca w diagnozie. Zasady współpracy z przedstawicielami innych instytucji i dyscyplin. Intersubiektywny język komunikacji z innymi specjalistami. _02, _03, _04
Praca z ofiarami przemocy rówieśniczej. Sposoby wsparcia. _01, _02
Błędy diagnostyczne i ich konsekwencje. _01, _02, _04, _05
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
_01 Zna na poziomie rozszerzonym terminologię związaną z procedurami diagnostycznymi w obszarze wybranych problemów psychospołecznych K_W01
_02 potrafi tworzyć i wykonywać wybrane procedury diagnostyczne oraz prognozować ich jakość w szczególności w odniesieniu do dzieci z trudnościami w uczeniu się i zaburzeniami w zachowaniu K_U09
_03 Rozumie znaczenie prawidłowej diagnozy w procesach edukacyjnych, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych związanych z diagnozą K_K04
_04 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki w pedagogice specjalnej do planowania i implementacji oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych na rzecz dzieci z trudnościami psychospołecznymi. K_U02
_05 Jest gotów do postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzegania i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą, w szczególności w kontekście prowadzenia działań diagnostycznych w odniesieniu do dzieci z trudnościami psychospołecznymi. K_K05
Kryteria oceniania
Test prawda fałsz – przy zastosowaniu punktu ujemnego za nieprawidłową odpowiedź oraz 0pkt za odpowiedź „nie wiem”
bardzo dobry (bdb; 5,0): 91% do 100%
dobry plus (+db; 4,5): 81%do 90%
dobry (db; 4,0): 71%-80%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 61% do 70%
dostateczny (dst; 3,0): 50%+1 do 60%
niedostateczny (ndst; 2,0):poniżej 50%+1
Literatura
Skałbania, B (2011) Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne .Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Jarosz, E. (2006) Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego.
Wysocka, E. (2008) Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: