Dydaktyka ogólna 11-DOZ-11-pw-n
Opis treści kształcenia
Dydaktyka teorią nauczania – uczenia się
Metody badawcze w dydaktyce
Cele i wartości w procesie kształcenia
Problem doboru i układu treści kształcenia
Charakterystyka zasad kształcenia
Klasyfikacja i analiza metod kształcenia
Formy organizacji kształcenia
Środki dydaktyczne w procesie kształcenia
Przegląd współczesnych koncepcji kształcenia
Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Planowanie, realizacja i ewaluacja procesu dydaktycznego
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Wyjaśnia pojęcia z zakresu dydaktyki współczesnej w kontekście edukacji i nauk o niej
Opisuje podstawowe metody badawcze w dydaktyce
Określa prawidłowości dotyczące doboru i układu treści kształcenia
Analizuje i formułuje cele, wartości, formy organizacyjne oraz środki dydaktyczne w procesie kształcenia
Klasyfikuje zasady i metody kształcenia
Dokonuje analizy współczesnych koncepcji kształcenia: nauczania problemowego, zespołowego, wielostronnego oraz programowanego
Wykazuje się zrozumieniem treści dotyczących problemów dydaktyczno – wychowawczych występujących w praktyce szkolnej
Analizuje plany i programy nauczania
Planuje proces dydaktyczny i dokonuje jego ewaluacji
Tworzy zintegrowany scenariusz zajęć dydaktycznych
Kryteria oceniania
aktywność, ocena wypowiedzi, ćwiczenia praktyczne, kolokwium pisemne, egzamin pisemny,
Literatura
• Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Kraków 2011, Oficyna Wydawnicza Impuls.
• Ćwikliński A., Zmiany w polskiej edukacji w okresie globalizacji, integracji i transformacji systemowej, Poznań 2005, Wydawnictwo Naukowe UAM.
• Delors J., Edukacja-jest w niej ukryty skarb, Warszawa 1998, Wyd. UNESCO
• Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, Poznań 2009, Wyd. Naukowe WSPiA.
• Denek K., Edukacja. Dziś – jutro, Leszno – Poznań – Żary 2006.
• Denek K., Ku dobrej edukacji, Toruń 2005, Wyd. Edukacyjne „Akapit”.
• Gołek B., Poznawcze potrzeby nauczycieli, Kraków 2010, Wyd. UJ.
• Kameduła E., Środki dydaktyczne w strukturalizacji wiedzy uczniów, Poznań 1989, Wyd. Naukowe UAM.
• Konarzewski K. (red.), Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2005, PWN.
• Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, Poznań 2010, Wyd. Naukowe UAM.
• Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa 2005, PWN.
• Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki , Warszawa 2005, WSiP.
• Kuźniak I., Optymalizacja procesu kształcenia, Poznań 1993, Wyd. Naukowe UAM.
• Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003, Wyd. Akademickie „Żak” .
• Piotrowski E., Operatywność wiedzy uczniów, Poznań 1998, Wyd. Naukowe UAM.
• Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Płock 2002, Wyd. Naukowe NOVUM.
• Półturzycki J., Lekcja w szkole współczesnej, Warszawa 1985, WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: