Doradztwo w szkole 11-DOWW-11-s
Student
1.) Uzyskuje podstawową wiedzę na temat: obszarów pracy doradczej w systemie szkolnym adresowanej do uczniów (w problemach wynikających z zaburzeń rozwoju i zachowania, zaburzeń relacji międzyludzkich, procesie konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej), rodziców i nauczycieli, modelu doradztwa szkolnego, roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych w szkole, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach dzieci i młodzieży (ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z planowaniem kariery), metod i technik doradztwa adresowanego do uczniów.
2.) Rozumie specyfikę funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie w szkole, dostrzega konieczność współdziałania szkoły w zakresie doradztwa z rodziną dziecka oraz innymi instytucjami i placówkami pomocy psychopedagogicznej, dostrzega etyczne problemy doradztwa
3.) Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej problematyki doradztwa w szkole, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym w celu dokonywania analiz (diagnozowania i stosowania strategii pomocy)złożonych sytuacji doradczych, konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych w formie indywidualnych i grupowych prezentacji i głosu w dyskusji w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści, pracy indywidualnej w oparciu o literaturę oraz pracy grupowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozumie i wyjaśnia terminy i podstawowe założenia dotyczące doradztwa realizowanego w systemie szkolnym
Rozróżnia i charakteryzuje obszary pracy doradczej realizowanej w szkole, adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli (np. problemy wynikające z zaburzeń rozwojowo-socjalizacyjnych, problemy konstruowania kariery edukacyjno-zawodowej)
Posiada wiedzę na temat modelu doradztwa szkolnego oraz jego formalno-prawnych podstaw– roli pedagoga szkolnego i grona nauczycielskiego w sprawowaniu funkcji doradczych, strategii interwencji i pomocy psychopedagogicznej w zróżnicowanych problemach uczniów
Wypracował umiejętność interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesów doradztwa, ich różnorodności oraz dylematów towarzyszących pomocy psychopedagogicznej w szkole Wypracował umiejętność rozumienia specyfiki funkcji doradczych realizowanych przez pedagoga szkolnego i grono nauczycielskie we współpracy z rodziną ucznia oraz instytucjami pomocy psychopedagogicznej
Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji pomocowo-doradczych, jest uwrażliwiony na problem odpowiedzialności pomagającego (poziom deklaratywny)
Rozwija umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury naukowej dotyczącej wsparcia społecznego, pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa, jej refleksyjnego analizowania, prawidłowego posługiwania się językiem pedagogicznym.
Wypracował umiejętność pracy indywidualnej i grupowej w oparciu o literaturę
Wypracował umiejętności budowania przykładowych scenariuszy działań pomocowych szkoły odnoszących się do wybranych przypadków uczniowskich problemów
Kryteria oceniania
Metody słowne, podające-wykład
Metody problemowe
P-kolokwium
P-egzamin pisemny
F- ocena aktywności na zajęciach
Literatura
Dąbrowska-Jabłońska I /red./ (2008): Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków
Deptuła M. /red./ (2005): Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz
Hillenbrand C. (2007): Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk
Hornby G., Hall E., Hall C.: Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005
Kargulowa A. (2005): O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa
Ostrowska K. /red/ (1999) Psychologia praktyczna w systemie oświaty, Warszawa
King G; (2003): Umiejętności terapeutyczne nauczyciela, Gdańsk
Krajewska K., Franczyk A. (2007): Skarbiec nauczyciela- terapeuty (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), Kraków
Sałasiński M., Badziukiewicz B. (2003): Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa
Oszwa U.(2007): Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: